Hem > media > Bra Zaremba-artikel i söndagens DN

Bra Zaremba-artikel i söndagens DN

I ett av mina första blogginlägg skrev jag att det finns några personer jag beundrar. En av dem är polskfödde DN-journalisten Maciej Zaremba. Idag publicerade DN ytterligare en artikel av honom – denna gång om mobbning på arbetsplatser. Han berättar i den om invandrade Safet, som kränkts på en tidigare arbetsplats och också utnyttjats på ett motbjudande sätt av sin tidigare arbetsgivare. Safet är idag en nedbruten och lidande man, psykiskt sjuk med svår ångest och dödslängtan, efter sin tid på företaget Ljungby Maskin. Han har drabbats av posttraumatiskt stressyndrom. Man blir så totalt chockad av det man läser. Kan detta vara Sverige?

Maciej Zaremba är en mycket noggrann undersökande journalist, som lägger ner mycket arbete för att bevisen kring det han ska avslöja är vattentäta: obehagliga sanningar som det blundas för. Han har tidigare skrivit om andra brännbara ämnen som integration, främlingsfientlighet, den sjuka vården, tvångsstereliseringar, m.m.

Denna gång försöker han lyfta fram dålig arbetsmiljö som mobbning, dåligt ledarskap och ickefungerande organisationer som bakomliggande faktorer till Sveriges sjuktal. Så här skriver Zaremba i slutet av artikeln: ”Jag ber om ursäkt för sifferexercisen, men det är en nyhet jag söker etablera. För det är väl inte allmänt känt att de största enskilda posterna av sjukpengen inte går till att hålla efter mikrober, läka sår eller uthärda strålbehandling, utan till att städa efter sjuka organisationsplaner, fega chefer, intrigörer, översittare, dussinknölar samt en och annan psykopat.” Min rekommendation: läs den.

Zaremba har också skrivit andra bra artikelserier i DN som: ”Koloni Kosovo” (del 1), ”Den polske rörmokaren” och ”Först kränkt vinner”.

  1. 31 maj 2010 kl. 10:15 | #1

    Bra lästips! Jag skriver om mina erfarenheter på http://lavieetmoi.blogg.se/2010/may/arbetsplatspsykopater.html

    Intressant att fokus hamnar på att missförhållanden som leder till psykisk ohälsa är kostsamt. Ibland tycks pengar vara det enda som räknas och det kanske är enda chansen att ge oss som kostar hjälp.

    ”Trubbel” gillar jag förresten också väldigt mycket.

  2. pärlbesatt
    31 maj 2010 kl. 11:55 | #2

    Tycker också den var bra. Hans artikelserie Välkommen till Sverige (visst hette den så?) är bland det bästa jag läst i DN.

  1. 30 maj 2010 kl. 22:32 | #1

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 53 andra följare

