Hem > leva med adhd > Genrep presenterar sig själv

Genrep presenterar sig själv

 

lilablomma

Vem är jag? Inte en helt lätt fråga att svara på. Befinner mig i ett slags limbo sedan ADHD-diagnosen damp ner hösten 2008 till mig en 40-plusare. Ett kvitto på att det jag misstänkte var rätt. Men är den/funktionshindret vem jag är? Diagnosen förklarar och sammanfattar på sätt och vis flera av mina personlighetsdrag:  ytligt sett en jobbig, spontan, pratig, smart, snabb, handlingskraftig, effektiv, ständigt med många järn i elden, otålmodig, lättstressad, tjatig, kontrollerande, överkänslig och temperamentsfull typ som pendlar mellan ilska och eufori. (Självklart är jag mer än allt detta. Jag har andra sidor också.)

Det blev på något vis så ödesmättat, klappat och klart, när diagnosen kom. Så här är det och så här ska det hanteras. Inte konstigt att man känner: stopp – jag vill kliva av. Jag pendlar fortfarande mellan acceptans och motvilja. Nu tillhör jag plötsligt en grupp som jag inte själv valt att tillhöra. Har blivit släkt med alla andra damp- och bokstavstanter. Jag tillhör visserligen en massa andra ovalda kollektiv: mammor, kvinnor, stadsbor, europé osv, som förväntas bete sig på ett visst vis och gilla vissa givna saker. Men det här känns annorlunda. Ett funktionshinder? Jag?

Självklart handlar detta om mina egna fördomar. ADHD:are delar vissa ”symptom”, hinder och förutsättningar – men vi är och har det inbördes mycket olika. Det förstår jag efter att ha läst en radda med blogginlägg och nätartiklar. Tack internet för att du finns! Nu ska jag försöka hitta mitt eget sätt att tackla mina hinder på, inte minst med hjälp av sådana som FrkF som sätter ord på sådant som jag själv upplever. Om kaos, vulkanutbrott, glömska, idiotkänslor, hypo- resp. hyperaktivitet, att tappa bort sig m.m. En eloge till henne, som på ett briljant sätt delar med sig av sin vardag och sina tankar.

Nu tappade jag visst tråden på ett äkta ADHD-vis. Presentera mig själv var det. Listor verkar ju vara populärt i bloggosfären. Jag kör på det.

Civilstånd: gift

Ålder: 40+

Yrkesidentitet: akademiker

Status: hus, bil och sommarställe

Lever: lagom stor stad i södra Sverige

Favoritmat: libanesiskt samt alla typer av desserter och bakverk

Favoritfärg: vitt och grått

Intresserad av: min familj, trädgårdsarbete (tills problem uppstår), matlagning (utan krångliga moment), etik, politik, reklam, media

Gillar: försommaren, göra skillnad, läsa deckare, se på film och TV, äta god mat, resa, att shoppa (inte minst skor – min passion)

Ogillar: snålhet, girighet, rädsla, dumhet, dryghet, översittare – ja i stort sett alla som utnyttjar sin makt på fel sätt och av fel skäl

Människor att beundra: Claes Borgström, Koffi Annan, Martin Luther King, Ellen Key, Maciej Zaremba, Cesar Millan (hundviskaren på TV) och alla som jobbar ideellt för att hjälpa och för saker de tror på

Vill bli: klokare, gladare, livsnjutare, mer tålmodig, avkopplad, kort sagt en bättre livspartner och mor

  1. 07 november 2009 kl. 20:27

    Hej Genrep gillar din blogg hoppas det är okej om jag länkar från min lilla blogg till din 🙂

  2. genrep
    08 november 2009 kl. 10:37

    Självklart Rosie. Välkommen hit.

  3. 14 maj 2010 kl. 12:54

    Hej
    Hittade din blogg just nu och ska med stort intresse läsa allt som står här. Är själv kvinna med adhd lite äldre än du.

    • 14 maj 2010 kl. 19:53

      Annika: välkommen hit! Lite äldre ADHD? 🙂

  4. 04 februari 2011 kl. 17:08

    Lycka till & kram! 🙂

  5. Victoria
    28 mars 2011 kl. 20:03

    Länkat hit nu från min nya blogg som bara handlar om ADHD och npf. Du är så himla bra!!

    • 10 april 2011 kl. 10:28

      Tack Victoria. Jag har saknat dig, men sett att du startat på nytt. Bra, för du behövs.

  6. Leif Stenberg
    26 juli 2011 kl. 6:00

    Har länkat till ditt inlägg om kriminalvården och ADHD på Miljöpartiets interna debattsida Gittan.

  7. maryam
    17 december 2011 kl. 16:03

    Hoppas du läser den här , jag undrar vilken väg måste jag gå för att få diagnos, jag är misstaänk jag har adhad och en del As syndrom kan du skriver till mig .

    • 18 december 2011 kl. 13:28

      Maryam: tycker att du ska läsa vidare under rubriken/sidan: Fakta om ADHD.

  8. Donny
    24 juni 2015 kl. 12:27

    Hej Genrep. Jag hittade precis din blogg efter att ha googlat adhd/utbrändhet. Jag fick själv diagnosen adhd för två år sedan och såg plötsligt för första gången en röd tråd i mitt liv. Fick medicinering och ett verktyg för att hantera vardagen. Trots det befinner jag mig i ett stadium av utbrändhet som bäst. Symptomen du beskriver i din blogg är som en schablonkopia av mig. Mycket intressant läsning och ett hjälpmedel för min väg tillbaka.

  1. 14 oktober 2009 kl. 7:24

Kommentera

