Hem > funktionshinder, hjälpmedel, hjärnan och minnet > Extrahjärna – ja tack

Extrahjärna – ja tack

Idag kan man läsa om det nya datorprogrammet Evernote i Dagens Nyheter. Artikelrubriken fick mig att haja till: ”Extrahjärna fixar stressen”. Det skulle jag verkligen behöva. Då kanske man skulle komma ihåg alla de viktiga saker man så lätt glömmer. Tänk så praktiskt. Enligt utsago har programverktyget: ”Alltifrån enkla alarmfunktioner till avancerade onlineplanerare som Remember The Milk hjälper oss att minnas.”  

Programmet är inte designat att vara ett hjälpmedel för oss med neuropsykologiska funktionshinder, utan för den vanlige dödlige som vill ha total kontroll, vara produktiv och ständigt tillgänglig. Det senare: en ruskig tanke! Jag ryser. Vem vill vara tillgänglig dygnet runt? Blir inte det väldigt stressigt? Dessutom, som en kritisk svensk minnesforskare också ger uttryck för i artikeln, så måste man ju själv programmera in alla de uppgifter som behövs. Det kommer man inte undan. Planerandet och organiserandet är ju det som tar tid. Så man kan knappast räkna med några tidsvinster. Men kanske kan verktyget fixa ordning och reda för oss virrpannor. 

Den som är nyfiken kan ladda ner Evernote en gratisversion på:www.evernote.com

Mer tips på hjälpmedel för oss bokstavsfolk, hittar du på utmärkta Fröken F:s numera nedlagda blog.

  1. 08 april 2009 kl. 19:06

    Jag har haft Evernote ända sedan det fanns på betastadiet. Det är ett bra program för den som vill samla mycket information från nätet på ett ställe. Men nån annan nytta har jag egentligen inte haft av programmet.

    Håller helt med dig om att även ett sådant program kräver förmåga och framförallt uthållighet att komma igång. Det är lätt att man glömmer bort programmet också. Det har jag gjort flertalet gånger. Ända tills jag får mail om nya uppdateringar och tilläggsfunktioner.

    Kanske det finns något program för bortglömda program? 😀

  2. genrep
    09 april 2009 kl. 7:16

    Har inte prövat detta själv. Kanske kommer jag dit. Än så länge får lappar och listor duga för mig. Jag gillar (och klarar), till skillnad från många andra, att förbereda och organisera. Fastnar många gånger i det och har svårt att komma igång och trivas med det som jag faktiskt har att göra. Såg att du hade en sida på FrK om hjälpmedel. Ska inspirera mig där.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

