Hem > familjeliv, leva med adhd > Vårstädning

Vårstädning

kladnypor1

Hemma har tvättmaskinen gått på högvarv. Vet inte hur många par lakan, handdukar, kuddöverdrag och annat vår stackars tvättmaskin bearbetat vid det här laget. Så här på våren, då vi börjar veckla upp sommarstället efter vinteridet, blir det en del tvätt. Vi skänker en tacksam tanke till den som uppfann den moderna tvättmaskinen. Tackar samtidigt gudarna över att man är född i rätt århundrade här i Sverige och slipper ligga i en kall bäck och tvätta.

Som barn på 60-talet minns jag att vi brukade skicka iväg lakan och dukar till tvätteriet. Sedan levererades alltihop hem, manglat och klart, i inslaget papperspaket vid förstutrappen. Mot kvittens förstås. Det var tydligen inte så dyrt – eftersom vi som ”arbetarfamilj” kunde kosta på oss detta. Båda mina föräldrar arbetade när vi var små. Mamma arbetade ”bara” 70 procent och ofta på obekväm arbetstid. Som andra mammor skötte hon hushållet, städade och tvättade. Vi hade investerat i toppmatad tvättmaskin. Den måste ha inneburit många sparade timmar i hushållsarbetet. Förutom detta sydde min mamma de mesta av våra kläder (på kvällstid minns jag), bakade och tog oss på olika fritidsaktiviteter trots att hon var körkortslös.

Själv upplever jag inte det tvättkaos (eller för den delen städkaos), som många andra ADHD-personer upplever. Det går faktiskt ganska bra. Både att sortera och få det genomfört. Tvättar i normala fall faktiskt flera maskiner i veckan, utan problem. Ja, det vill säga en viss stress är det alltid då jag försöker vara så där tokeffektiv som bara jag kan vara. Fort ska det gå och på exakt rätt sätt. Torr tvätt åker rakt in i skåp och lådor. Avskyr att stryka och har bortrationaliserat detta. Köper sällan kläder som absolut måste strykas. Där skiljer jag mig från min mamma. Hon stryker t.o.m sina trosor. Vilket tidsödande och tråkigt jobb! Ungefär lika tråkigt som att handdiska. Därför har jag diskmaskin och köper enligt samma princip sällan ömtåligt porslin som måste diskas för hand.

Städning är inget jag gillar. Men det är så klart nödvändigt. Speciellt för mig som kan bli oerhört stressad av att det är stökigt omkring mig (och har en dammallergiker här hemma). Samtidigt kan jag bygga upp högar av använda eller provade kläder på herrbetjänten i sovrummet, som mannen irriterar sig på. Som tur är lever jag ihop med en man som gillar att ha det städat och rent omkring sig och också ser till att det blir gjort, utan knot. Apropå städning. Tänker ibland på de stackars människor vars kaos blir offentligt genom TV4:s försorg, i programmet Rent hus. Personer och familjer som lever i hälsovådlig smuts och misär. Anar en rad bokstavsdiagnoser bakom dessa fasader (vilket så klart inte nämns i en enda stavelse i programmet) och undrar varför ingen ryckt till undsättning tidigare? Varför väljer ”snälla och omtänksamma” människor att gå till TV? Är det verkligen rätt väg att gå? Speciellt beklämd blir man när barn är involverade. Det är ju också deras liv och vardag som rullas upp i TV, till allmän beskådan. Och vad händer egentligen efter att man spelat in och sänt? Blir uppretad av de prudentliga städtanterna Marie-Louise och Marlenes kommentarer till dessa uppenbara bokstavsdeltagare om att rycka upp sig. De verkar inte ha en susning.

Nä, usch. Tillbaka till den egna tvättkorgen och soppåsen, säger jag. Eller heter det inte: sopa din egen farstu innan du sopar hos andra?

PS: har så här i efterhand förstått att jag missat en intensiv blogkonversation mellan andra damptanter och en deltagare från förra säsongens Rent Hus. Här är den.

  1. Victoria
    28 mars 2010 kl. 13:36

    Väldigt bra länk till Rent Hus-diskussionen. Och nedslående att socialtjänsten var så kallsinning.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

