Hem > leva med adhd > Jag lär mig låta bli

Jag lär mig låta bli

diska1

Idag var det nya KBT-övningar hos psykopompen. Vi har börjat komma in i den del som kallas funktionsmedvetande – dvs att försöka bena ut i vilka situationer min ADHD gör det extra svårt för mig. Har redan listat en del saker. Utlösaren av mina typiska ADHD-beteenden är stress. Det är då det blir kaos i huvudet och hyperaktiviteten drar igång.  

En typisk situation är när jag är sen i starten med att komma iväg till jobbet eller ett möte. Stressen skruvar igång mig så att jag sätter i gång att punktmarkera allt möjligt. Istället för att lägga fokus på att snabbt komma iväg och minimera mina handlingar, upptäcker jag saker som jag borde ha gjort. Oupphängd tvätt jag glömde bort, odiskad disk, grejor som ligger framme. Jag sätter genast igång att avverka dessa saker i rask takt. Helt rationellt vet jag att varken tvätten, disken eller sakerna kommer att ta vägen någonstans om jag låter bli. Inget kommer att hända. Så varför inte bara låta det vara?  Svaret är att jag har någon slags inbyggd självgående maskin inombords, som inte kan låta bli att triggas igång.

Tanken nu är väl att jag efter att jag klurat ut i vilka situationer jag går igång, ska kunna stoppa de inprogrammerade impulserna och med viljekraft bestämma mig för att låta bli. Vi får se om detta går. Jag hoppas det. Man blir rätt trött på och av sig själv. En av övningarna jag fått i hemläxa är att förmå mig själv låta bli att reagera på disk rent generellt. Det är nästan omöjligt för mig att inte röja undan diskbänken varje kväll. Avskyr att gå upp på morgonen och mötas av (som jag upplever det) ett inferno av smutsiga bestick, koppar och fat på diskbänken. Blir på fruktansvärt dåligt humör. Huffar och gruffar, vilket inte direkt piggar upp de resterande medlemmarna i hushållet – som också tillhör gruppen morgontrötta personer. Har lyckats med denna övning hittills. Fortsättning följer.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

