Hem > världsligt > Värstingar på G

Värstingar på G

smakryp

Plockade nyss bort årets första fästing – också kallad värsting i vår familj. Den hade precis hunnit borra sig fast i ljumsken. Usch! Små insekter ger mig rysningar. Speciellt sådana som vill leva av min kropp. Insekter med långa spröt framkallar rena rama panikkänslor. Jag har nästan fobi. Känner mig betydligt mer vänligt inställd till nyckelpigor och fjärilar.

De flesta som lever i södra Sverige drabbas väl någon gång av fästingbett. Och nu med klimatförändringarna börjar fästingarna också överleva längre norröver. En fästinghona kan tydligen lägga mellan 1000 och 3000 ägg i ett svep. Man blir vimmelkantig bara vid tanken. Många fästingar blir det. Och med varma vintrar frodas de som aldrig förr.

Detta är min tredje fästing i livet. Har hittills lyckats ha stenkoll, när jag varit ute i skog och mark. Långa klädesplagg, strumpor, stövlar osv. Och så klart en efterkontroll av kroppen, då utflykten avslutats. Men tanken på att jag skulle ta upp en liftande fästing när jag påtade i trädgården (där det mest växer mossa – inte gräs), slog mig inte.

Det verkar som om fästingar uppsöker vissa favoritställen som ljumskar, där skinnet är tunt. Känner åtminstone två lite äldre damer som ”opererat” bort fästingar i trakten av det heligaste. Och en killkompis hittade en stor rackare på snoppen, när det var på väg att dra ihop sig till älskog med dåvarande flickvännen.

Du har säkert någon egen fantastisk historia om dessa förbaskade värstingar (jag menar fästingar), som faktiskt inte verkar vara till någon nytta alls.

Kategorier:världsligt Taggar:,
  1. 29 april 2009 kl. 4:23

    Ja…. uhhh… dessa äckliga små kryp. Jag har hört att dom har någon nytta i näringskedjan men jag vete rackarn…fåglar och annat hittar säkert massa annat godis än dessa kryp.
    Och få en sådan rackare i det allra heligaste! Näe, usch…

  2. Sara
    30 april 2009 kl. 3:46

    De är otäcka de där. Jag som bor i Sthlm brukar få ett par, tre stycken varje säsong. Varje gång tänker jag att jag borde vaccinera mig men det blir liksom aldrig av.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

