Hem > funktionshinder, leva med adhd > KBT eller piller – en het fråga

KBT eller piller – en het fråga

pillerJag har inte skrivit om min ADHD, de senaste gångerna. Kanske är det för att jag är inne i någon sorts lugnare period för närvarande: inte så mycket stress eller krav på prestationer från min sida. Livet lunkar liksom på och jag har valt att koppla bort mig från sådant som tidigare tog mycket energi. Visst exploderar jag emellanåt, med påföljande ångest och skuldkänslor. Men det är mindre av den varan just nu. Dock irriterar jag mig på folk i samma grad som förr, för att de är tröga, långsamma, omständliga, korkade, sävliga osv. Man får hålla i sig, annars är det lätt att lägga orden i munnen på vederbörande, för att skynda på det ordflöde och synpunkter man vet ska komma. 

Träffar psykopompen för regelbunden KBT-träning. Tror på KBT (kognitiv beteende terapi), men anser samtidigt att det finns gränser för vad KBT kan åstadkomma för oss med ADHD. KBT handlar om att förändra handlingsmönster och vi lider ju inte av någon ”viljesjukdom” i egentlig mening. ADHD-personer som jag har t.ex svårt att hejda impulser. Vi tänker sällan efter före – utan reagerar och handlar direkt i ögonblicket. Att få in i sin hjärna: ”nu ska jag i stället göra så här” – det är ursvårt. Det är där ADHD-mediciner som Concerta kan vara till nytta genom att helt enkelt få en att varva ner.

Har förstått att Sveriges psykiatriker är på krigsstigen efter Socialstyrelsens nya riktlinjer när det gäller behandling av depressioner och ångesttillstånd, med i första hand KBT istället för som tidigare med medicinering. Självklart ska ingen behöva knapra piller i onödan om man inte behöver. Mediciner har bieffekter både på människa och natur. Men i vissa sammanhang kan de vara rent livsnödvändiga.

Den infekterade debatt som pågår handlar mycket om att läkare inte längre känner sig respekterade i sin profession, tycker jag. De (och vetenskapen) ifrågasätts och utsätts också för konkurrens, genom att psykologer och psykoterapeuter lyfts fram och får en slags jämbördig status. Läkare (med rätt att sjukskriva och ordinera behandling) är en maktfaktor (liksom journalister) och har genom historien varit vana vid att åtnjuta respekt. I nuläget börjar vanligt folk skaffa sig kunskap om både sina sjukdomar och behandling av dem på egen väg, vilket gör att de blir insatta och kritiska. Patienter sväljer inte per automatik allt som ordineras dem. I den mån det går (beroende på bostadsort), kan vi också välja bort läkare vi inte är nöjda med. 

Ska bli intressant att se hur de nya direktiven påverkar verkligheten – vad de får för effekter när det gäller sjukskrivningstal, samhällets läkemedelskostnader och inte minst folkhälsan.

  1. 14 maj 2009 kl. 11:18

    Det fick mig att fundera en del idag.
    Just det där problemet med att inte hinna tänka efter före!
    Jag är bra på att tänka efter efter! Men då har jag ju redan agerat! Och när det kanske behövs istället att jag ska reagera direkt då gör jag det inte!!
    Fröken Tvärtemot liksom.

  2. genrep
    14 maj 2009 kl. 17:45

    Det här är ju vårt signum: att inte vara rationella och eftertänksamma i alla lägen. Och speciellt inte då det faktiskt skulle behövas en hel del skärpa och koll.

    Det sägs också att vi med ADHD har svårt att lära/använda oss av våra erfarenheter och förutse konsekvenser av handlingar. Läste det i Socialstyrelsens vägledningsdokument om vuxen-ADHD (sidan 8). Långt länknamn:
    http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/23A32119-01D8-4949-A431-ADAFBA371824/0/R9VagledningsdokumentADHDkort.pdf

    En del av det som står där (undertecknat en rad höjdarnamn inom ADHD-kunskapssfären) känner jag igen. Men jag blir fundersam, då det känns väldigt generaliserande och babbligt, på något vis.

  3. genrep
    20 maj 2009 kl. 10:06

    Glömde: vägledningsdokumentet som ligger på Socialstyrelsens hemsida är tydligen fristående, vilket verkar märkligt.

    Så här står det i inledningen: ”Själva Vägledningsdokumentet har utarbetats av en arbetsgrupp under ledning av Björn Kadesjö……. Dokumentet har inte faktagranskats eller värderats av Socialstyrelsen och är därför inte att betrakta som publicerat, vägledande eller rekommenderande av myndigheten.”

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

