Hem > leva med adhd > Kaos är granne med ADHD

Kaos är granne med ADHD

kaosVi som diagnostiserats ha ADHD, upplever ofta kaos i olika stor grad. Det är himla svårt att förklara för er som inte upplevt detta, men jag ska göra ett försök. Det är en blandning av stressade sinnen, överslag på känslor, tanketrängsel, man upplever att man inte har kontroll och får inte ordning på det som pågår inombords och i huvudet. Tankegångarna är många (samtidigt), intensiva, spretiga och snabba. Det pågår ofta parallella diskussioner i huvudet på en under tiden man försöker fokusera på den man t.ex pratar med. Hjärnan bearbetar för fullt och stannar inte förrän vi somnat.

Det här inre kaoset måste ut och smittar av sig på den yttre verkligheten. Det resulterar i plottriga konversationer utan röd tråd  samt ett allmänt splittrat och speedat beteende. Det här påverkar inte bara vår omgivning – vi själva lider mycket av det och blir totalt uttröttade. Beroende på hur bra vi är på att lägga egna strategier för att hantera detta, går det olika bra i livet. 

Så här beskriver Pie 48 år det, på sin nystartade blogg:

”Ett ständigt kaos i en hjärna med ADHD – så många halva tankegångar som ständigt blir avbrutna av t.ex melodislingor, svåra tonsteg som ältas 100 ggr, diskussioner med sig själv och OM sig själv, blandat med starka känslor såsom kärlek, hat, oförrätter, glädjerus osv, resonemang, briljanta idéer, smarta lösningar på problem, filmsnuttar, fantasier, undringar… och så lite mer melodier, allt detta och lite till i ett enda kaos, dygnet runt, alltid… Åh, vad man blir utled på att höra sin egen röst mala på därinne – och det går inte att stänga av eländet!” (Efternotering: Pie har plockat bort denna sida. Här är en annan.)

En annan som är bra på att beskriva kaos är Judith. Hon skriver rakt ur sitt inre – och inte som jag återhållsamt, platt och redigerat. För många är det en lång väg att gå för att hitta till lugn och harmoni (eller helt enkelt en lite lagom Svensson-vardag). Bra verktyg (terapi/medicin) och stöd (psykolog/läkare, vänner, anhöriga) är en förutsättning för det. Alla får/har inte det. Framför allt blir det lättare när det finns en diagnos som förklarar olika beteenden.

Kategorier:leva med adhd Taggar:,
  1. 15 maj 2009 kl. 17:38

    Jag tycker om din blogg. Jag skulle gärna vilja höra mer av dina tankar.

  2. genrep
    15 maj 2009 kl. 19:45

    Tack och kul att du hittade hit. Det är svårt att skriva om sig själv och att öppna upp sitt inre. Tror att det också är det många vill läsa om: det personliga.

    Jag har nog inte riktigt kommit fram till vad jag vill med mitt bloggande – har inget ensidigt mål. Det finns ju så mycket att ”prata” om. Kanske skriver jag mest för min egen skull och så klart för att få respons och utbyte med andra när det gäller min funktionsnedsättning.

    Det är kul att läsa din med. Korta och koncisa reflektioner gillar jag. Less is (många gånger) more.

  3. 20 maj 2009 kl. 3:36

    Vad bra du beskriver det hela. Tack!

  4. genrep
    20 maj 2009 kl. 8:41

    Tack själv.

  5. 28 januari 2012 kl. 2:54

    Heja , du har träffat mitt i prick och beskriver det hela galant. Kan bara känna igen ALLT!!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

