Hem > leva med adhd > Kost bot mot ADHD?

Kost bot mot ADHD?

smorRåkade hamna på Annika Dahlqvists blogg, när jag var ute och googlade om adhd och mediciner. Annika är den läkare som går i bräschen för LCHF dvs lågkolhydrat kost och startat veritabel krigföring mot både Livsmedelsverket, svenska dietister,  bantningsläkare  och bantningsprofessorer som Stephan Rössner. LCHF har blivit något av en gräsrotsrörelse. Folk gör uppror mot vedertagen forskning samt kostråd och komponerar istället sitt eget recept för att bli av med inte bara fetma, utan också hjärt- och kärlsjukdom, diabetes m.m. 

Jag har i utkanten följt denna utveckling och tycker det är bra att det ”rörs om i grytorna”. Faktum är att Dahlqvists kostråd till sina diabetessjuka och överviktiga patienter, som från början anmäldes till Socialstyrelsen av dietister för att de äventyrade patienternas säkerhet, nu blivit godkända. Annika förespråkar mycket smör, grädde och kött.

Det som förvånar mig är att LCHF nu blivit mer eller mindre religion för många. Tron är att den kan saliggöra och bota alla. Inte minst oss med ADHD. Läs bara detta, som Annika skrivit 2007:

”En av mina vänninnor berättade om sin dotter. Hon hade diagnosen ADHD och var enormt stökig och jobbig. Modern hade hört att man skulle ge ADHD-barnet omega-3, men dottern vägrade både fiskoljan och kapslarna. När mamman hade hört av mig att man fick äta smör så gav hon dottern så mycket smör hon ville ha, och hon åt det med välbehag. Därefter avdunstade ADHD-problemen och nu kan ingen säga att det är något fel på flickan.” 

Och många vittnar om liknande resultat i sina kommentarer.

Visst har kost betydelse. Vi har väl alla hört talas om fiskleveroljans hälsosamma egenskaper när det gäller ökad koncentrationsförmåga och sockrets dåliga inverkan på humöret. Men kan LHCF-kost verkligen bota/symptomlindra ADHD? Frågorna hopar sig. Vem är denna ”ingen” som säger detta i flickans fall. En doktor? Är de som får lindring, enligt kommentarerna på bloggen, verkligen äkta ADHD-personer: dvs diagnosticerade? Tycker de själva att de funkar bättre? (För det är ju ofta den vuxne som står för beskrivningarna.) ADHD sägs ju kunna växa bort eller åtminstone bieffekterna av den minska med åren, även om det inte varit så för mig. De största frågan är dock hur en utbildad läkare så svepande och utan att själv skaffat vetenskapliga bevis för ett förhållande kan ”svälja” och vidarebefodra att det nu inte ”är något fel på flickan”. Trodde att läkare som Annika om några var de som förhöll sig skeptiska tills de har alla fakta på bordet och gjort egna undersökningar. 

Hm. Jag brukar alltid dra öronen åt mig då jag får höra om mirakler. ”Hon/han åt bara av detta under några dagar och var sedan frisk/symptomfri”. Det är säkert så att LHCF är jättebra för många. Vem vill äta medicin i onödan? Men jag tycker att det är alldeles för tidigt att kalla det för mirakelmat mot ADHD innan bevis finns. Prova kan man gärna. Placeboeffekten är inte heller att förakta.

  1. 28 maj 2009 kl. 20:22

    Jag tror inte att man ska underskatta kostens betydelse i våra liv. Vi äter slentrianmässigt massor av konstigheter, tillskott, färgämnen m.m.
    Så basalt som möjligt borde åtminstone inte vara fel.

  2. genrep
    29 maj 2009 kl. 7:52

    Håller med dig om det. Det finns ju redan en medvetenhet hos folk om detta, som därigenom blir smartare konsumenter. Bl.a om hur socker och azofärgämnen påverkar barns aktivitetsnivåer. Problemet är att Annika, i det fall jag beskriver, företräder en profession som lutar sig på vetenskap och därför inte bör lova för mycket.

  3. 29 maj 2009 kl. 9:42

    Hon sticker ut hakan åt många håll den där Annika. Jag tror att man får se henne som en medmänniska, inte som en medicinsk auktoritet, när det gäller hennes kostidéer.

  4. 31 maj 2009 kl. 22:15

    Socker är något man vet verkligen utgör en stor påverkan för alla. Inte bara för ADHD eller beroende personer.
    Ang. fiskleverolja eller LCHF kost så är jag själv tveksam. Jag har läst det funkat någorlunda på barn med oljan men jag har själv under en längre tid ätit både den kosten och intagit fiskolja och inte märkt någon som helst förbättring. Snarare tvärtom, att jag känner mig dummare!
    Det har jag även läst andra tyckt sig märka, en större sinnesslöhet av kosten och det håller jag mer med om i så fall.
    Allt fettet som LCHF kosten ska innehålla tror jag kan orsaka denna slöhet.
    Så möjligtvis är det det som påverkar ev. ADHD men inte för mig i positiv riktning. Jag vill ha bättre fokus men inte känna mig mer sinnesslö!

  5. p-o
    06 juli 2009 kl. 14:40

    Har väntat ganska länge på att någon verkligen skulle skriva något om det faktiska fördelarna som kosten kan ha rent teoretisk vid adhd men det har dröjt med en bra artikel så jag får nog försöka knåpa samman något själv.

    Mot bakgrund av det vi vet skulle det nog vara ett unikum om kosten inte har någon betydelse. Men det ur vetenskaplig synvinkel mest intressanta kanske ändå är hur i hela friden kunde man leverera råd med så låg förankring i verkligheten som man gör om man inte inser att det är en stor skillnad på ” in och upp” intag är inte samma som upptag etc. Rent vetenskapligt har vi ju in facto blivit vilseledda.

    Tycker gott det kan vara dags med en anmälan till socialstyrelsen om vem som egentligen äventyrat vad och så gjort under flera dekader.

  6. genrep
    06 juli 2009 kl. 17:38

    Det tycker jag verkligen du ska göra. Knåpa ihop något, alltså. Många av oss blir desperata och vill prova allt utom medicin, av någon anledning. Tills det inte går längre. Jag tror också att kosten har betydelse. Frågan är i vilken grad. Kropp och mat är ju kemi.

  7. Victoria
    31 augusti 2009 kl. 21:22

    Började fnissa. Förlåt. Jag är så trött på förståsigpåare om ADHD. Från de som hävdar att det inte finns till de som äter dittan och dattan för att bli på ett visst sätt. Visst, ångest mår ingen bra av. Den borde alla slippa. Men att funka annorlunda, är det bara fel?
    Jag är bara trött på att det är de med ADHD som ska försöka hitta ett sätt att förändras. Tänk om samhället i lika grad försökte ge oss en plats som vi vänder ut och in på oss för att bli som alla andra?

  8. genrep
    01 september 2009 kl. 9:46

    Victoria:
    Eller hur – trött blir man. Som vanligt verkar de som vet minst veta bäst.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

