Hem > funktionshinder, leva med adhd > Jag tillhör garderobsfolket

Jag tillhör garderobsfolket

garderobJag har inte kommit ut ur garderoben. Så är det. Jag berättar inte hela sanningen om mig själv för folk. Orsaken är mycket enkelt. Folk har fördomar och jag är för feg. Det handlar inte om min religion, etnicitet, politiska tillhörighet eller sexuella läggning. Nej, det handlar om något så enkelt (kan man tycka) som att ha ett funktionshinder. Det är bara det att mitt funktionshinder stavas med stora bokstäver: ADHD, och det finns så mycket okunskap och fördomar omkring denna diagnos. Fråga mig. Jag var en av de som trodde en massa saker om ADHD, innan jag själv fick diagnosen. Jag vet att det inte är något att skämmas över att jag har ADHD – men det känns inte bekvämt att berätta.

Tiden före, då jag inte funderade över neuropsykiatriska funktionshinder eller hade närkontakt med diagnosticerade vuxna eller barn, var ADHD någonting som hörde i hop med stökiga, störande, krävande, utagerande och överaktiva dampgrabbar. Ni vet sådana som kan sätta ett helt klassrum i svängning med sin blotta närvaro och få läraren att gråta av frustration. Jobbiga barn som varken klasskamrater eller vuxna orkar med. Så trodde jag – inte att medelålders kvinnor som jag kunde vara en av de som oanandes gått runt och burit på bokstävernas förbannelse (vilket blev helt uppenbart till slut). Myterna, missuppfattningarna och tyckandet kring ADHD är utbrett.

Nu vet jag mer. Jag vet vad som orsakar ADHD-symptomen, att det inte går att bota – men behandla effekterna, att ADHD i högsta grad är ärftligt, att det kan växa bort om man har tur, att ADHD är vanligare bland pojkar/män än flickor/kvinnor och att det yttrar sig olika mellan könen, att den som har ADHD löper stor risk för att få andra sjukdomar som utmattningsydrom, ångesttillstånd, manodepressivitet, schizofreni m.m, att vår bokstavskombination har en stark koppling till missbruk och riskbeteende – vi råkar också oftare ut för olyckor, att en fjärdedel av alla intagna fångar på svenska fängelser (dvs en tredjedel av alla oss som är drabbade) sägs ha ADHD. Det finns en rad dystra fakta kopplade till ADHD, som väcker negativa förväntningar hos folk.

Därför vet inte mer än en handfull i min närhet om att jag har ADHD. Så har jag valt att hantera det i nuläget. Därför skriver jag under pseudonym och försöker hålla låg profil irl (så gott det nu går när man har ADHD och inte tillhör gruppen lagom). Damptantströjan får vänta. Jag imponeras av personer som Lene Rasch, som kallar sig Tant Rasch i bloggosfären. (Heja Lene!) Hon har valt en annan väg. För en tid sedan var hon modig nog att ställa upp i en intervju i Norrbottenskuriren. Kommit ut som ADHD-person hade hon gjort långt innan dess och hon är också aktiv i Attention Norrbotten.

Och det är en himla tur att några av oss har modet. Det är ju så man kan öka medvetenheten om vad våra bokstäver innebär (det kan innebära det här, men också det här) samt kanske förändra fördomarna och attityderna kring vårt funktionshinder. Ett ökat fokus kanske också kan innebära att viktiga politiska frågor om vård, behandling och stöd för ADHD-drabbade kan få högre prioritet. Idag ser det nämligen helt olika ut i våra landsting. Inga nationella riktlinjer finns och inte heller ett nationellt vårdprogram som steg för steg berättar hur denna patientgrupp ska hanteras. Detta betyder att vi får en ojämlik vård och är utlämnade till godtycke, ekonomiska förutsättningar och bristande kompetenser. Precis som vi ska vara lika inför lagen borde vi vara lika inför vården, tycker jag.

Men som sagt ute ur garderoben är jag inte än. Den dag jag blir det, blir det troligtvis med besked: som en engagerad ADHD-medborgare med målet att förändra världen eller åtminstone den värld jag och andra damptanter lever i.

Läs vad Trollhare skriver om att komma ut ur neurogarderoben.

Kommentera

