Hem > konsumtion > Jag hyser frigansympati

Jag hyser frigansympati

komposteratFrigan – ett nytt ord i mitt vokabulär. Ordet kommer från engelskans freegan och ordet free (som i gratis eller fri). Friganer är personer som tar avstånd från konsumtionssamhället och begår civil olydnad. Igår såg jag ett nyhetsinslag på TV som uppmärksammade ett frigan-par som att sopdyker efter fullt ätbara matvaror som butiker slängt pga att de passerat sitt bäst före-datum och ibland inte gjort det. Hela deras skafferi var fyllt av konserver, grönsaker och bröd som slängts utan att vara dåligt. Slängs gör det för miljontals kronor per matbutik och år – det berättade inslaget. Förskräckligt är det och det är sunt att reagera. 

För några år sedan var jag i Frankrike och uppsökte då det lokala snabbköpet. Där fanns allt och lite till. Först en viss upphetsning över allt det man inte provat tidigare. Ostar i drivor, många av exakt samma karraktär. Yogurtmärken och juicesorter i parti och minut. Det blev svårt att välja. Efter en stund kände jag äckel inför situationen. Behöver vi verkligen så mycket att välja emellan? Går allt detta åt? En god vän reagerade starkt på mitt uttalande. ”Har du blivit kommunist?” (Släng dig i väggen, säger jag.) Något har gått snett i vår värld. Den ena halvan håller på att äta ihjäl sig och behandlas också för sina ”vällevnadssjukdomar”. Den andra halvan svälter. Det är ett rent slöseri med våra gemensamma resurser!

Ett annat exempel är den gårdbutik jag brukar handla i, som slänger nästan alla sina småpotatisar. För att ingen vill köpa smått lokalt, sägs det. ”Nej, stora potäter vill folk ha. Alltså slänger vi de små.” Och det är ju dem åtminstone jag själv vill ha. Snacka om slöseri. Helst skulle jag vilja att bonden eller snarare alla bönder tänkte om. Det som är fullvärdig kost, men inte motsvarar marknadsmässig standard eller tillräcklig kvalitet: skänk bort det. T.ex till ställen som tar hand om hemlösa.

Själv har jag sopdykt, fast på ett annat sätt, i tjugoårsåldern. Vi sysslade inte med några brottsliga handlingar, vilket faktiskt många friganer gör (olaga intrång, stöld osv). Då handlade det om att dyka ner i sopcontainrar på gatan, där man kunde hitta prylar eller möbler som någon annan funnit för gott att kassera. Min syster fyndade en fullt fungerande, något smalare diskmaskin, som tjänade henne i många år vill jag minnas. Den tog hon hem på baggagevagn, eftersom hon inte hade bil. Allt går om man vill. Våra sopdyk handlade aldrig om ideologiska ställningstaganden. Snarare om att inte ha så mycket pengar i plånboken och att det kändes synd att inte ta till vara användbara grejor. 

Frigan-inslaget på TV uppmärksammar verkligen vilka bortskämda fullblodskonsumenter vi egentligen är, speciellt vi i väst. Vi vill ha hyllmeter efter hyllmeter med fräscha, snyggt förpackade varor. Gärna tio av samma grej att välja på.  Berg av blänkande, färgglad och lagom daggstänkt frukt och grönt, i rätt typ av belysning. Därför måste köpladorna göras så stora. 

Vi måste tänka om. Tag lärdom, säger jag: titta inte på bästföre-datumet enbart, utan gör som man gjorde förr. Använd lukt och smaklökarna för att avgöra vad som inte går att äta. Köp inte mer än vad som går åt och fyll inte tallriken med mer än du orkar äta. Frys in det som blir över. Kylskåpsrensa och laga på rester. Ge bort egenodlat om du inte själv kan ta hand om det. Behöver jag säga mer? Ni hajjar. 

Läs vad friganerna själva tycker.

  1. 24 juli 2009 kl. 9:31

    Kan inte annat än hålla med om att vi behöver ta hand om mer. Har även själv sopdykt som du säger för att ta till vara på saker som är synd att kasta. Ibland frågar jag i affären om jag kan få eller få köpa saker som ser halvdana ut ibland går det ibland inte.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

