Hem > leva med adhd > Avbryter medicineringen

Avbryter medicineringen

trycktagningHär sitter jag och kan inte annat vara än dyster. Jag som trodde att detta gick ganska bra och kände mig på G äntligen. Har idag fått sträng tillsägelse att omedelbums sluta med med den ADHD-medicin (innehållande metylfendiat) jag äter sedan ett par veckor tillbaka. Hade ett skyhögt blodtryck, när mottagningssköterskan som ska hålla koll på hur metylfendiatmedicinen påverkar mig, kollade i förmiddags. Blev skickad till akuten direkt. Där har tagits puls, EKG (som var O.K) och trycket sjönk visserligen vid vila, även om undertrycket låg lite för högt. Detta ska nu följas upp, sägs det. Är det medicinen som ligger bakom, tro? Den kan ju ha sådana effekter. En av 100 brukar få det som biverkning.

Så jag känner mig minst sagt omruskad. Hade inte detta på känn. Visst har jag haft lite ont i huvudet senaste tiden, men har kopplat detta till alla väderomslag nu när hösten gör sig påmind. Jag har nämligen en mycket väderkänslig knopp. Det som gör mig bedrövad är också att det dessutom dröjer ett tag till att jag kan få träffa min doktor på Psykiatrimottagningen. Där är det fullspikat i tidsbokningen tyvärr. För då blir det till att ta ställning till vad som är plan B eller om jag kan återuppta metylfendiatmedicineringen tillsammans med blodtrycksmedicin. Vet att det finns de som gör det. Känner du någon som gör det: berätta gärna. 

Ska nu förbereda familjen på att häxan surtant strax kommer att uppenbara sig igen.Vi som trodde vi skulle slippa fräsandet och väsandet. Vill helst inte tänka på det och inte heller på röran i huvudet, som garanterat kommer att komma tillbaka. Jag bävar och säger som Tage Erlander: huka er i bänkarna – för nu laddar hon om.

  1. 04 september 2009 kl. 16:41

    Hej..jag har ju Concerta insatt sedan 14 dagar och tills för tre-fyra dagar sedan funkade det bra, nu är det med sorg i själen jag känner att jag mår för dåligt av medicinen. Sjuklig ångest och medicinen går ur för fort..hinner inte reglera med den extra tabletten jag ska ta på eftermiddagen. Blodtrycket ligger på 120/80 och normalt ligger jag på 110/60 så en viss höjning har jag också fått..Hur har du mått annars? Är det Concerta du tar?

    Sköt om dej och håll ut!!!

  2. 04 september 2009 kl. 18:16

    Jag har också haft bra blodtryck hela vägen förutom förr förra då det var lite för lågt men ändå inom gränsen. Men det senaste en jäkla hjärtklappning och extra slag så jag ska också på EKG på måndag och kolla.
    Men jag och syster Bo kom också överens om att gå tillbaks ner till 54 mg då jag har mått så allt mycket sämre igen. Så arg….så himla ilsk…men det hade jag även på 54 också så jag vet inte heller vad som kommer hända.

    Jag som också var så glad och trodde så på Concerta. Är lite ledsen igen….

    Håller tummarna för dig.
    Kram

  3. 05 september 2009 kl. 10:54

    Jag vet… hade för inte så länge sen ett undertryck på 135. Över tryck på 200. Vad gör man? Ändå äter jag blodtrycksmedicin…
    Det är ett dilemma. Tänker du sluta medicinera md metylfenidatet nu? Själv har jag sänkt min dos på Concertan från 108 till 72, men det tycks inte hjälpa nämvärt…
    Lycka till och hör gärna av dig när du tagit ett beslut eller hittat en bättre lösning, min vän.

    Kramar

  4. genrep
    05 september 2009 kl. 13:33

    Mamman, Judith, Birgitta:
    Tack för att ni bryr er. Idag omedicinerad – dvs utan Concerta eftersom jag är beordrad att sluta – har det hunnit bli ett vulkanutbrott, med efterföljande ångestattack (då man tycker att man borde kunna behärska sig). Så snabbt slutar det alltså att fungera. Känns som om mattan ryckts bort under fötterna.

    Vet faktiskt inte vad lösningen skulle vara nu. Strattera har jag hört så mycket dåligt om både av de som äter + att Gillbergs och läkemedelsbolaget Lillys egen studie visar att det inte är särskilt effektivt för oss vuxna med ADHD. Känner mig därför inte så speciellt motiverad. Dessutom är det dopaminregleringen jag vill åt: att få tålamodet och att kunna förhålla sig positiv och inte bara måla allt i svart. Får vänta in doktorsbesöket. Men det känns bara så långt borta.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

