Hem > leva med adhd > I livet utan medicin

I livet utan medicin

hostlovJa, vad ska man säga? Livet lunkar vidare, utan ADHD-medicin. Tillbaka till ruta ett – men ändå inte. Sammanfattningsvis kan jag i alla fall säga att det tog drygt en vecka efter att jag tog sista Concerta-tabletten, innan blodtrycket började bete sig mer normalt (men fortfarande högt). Tråkig och farlig biverkning av en medicin. Hjärtat har också rusat helt oväntat – med tryck i bröstet – vilket jag uppfattar som en utsättningsfenomen. Läskigt och ledde till ytterligare ett sjukhusbesök. Har försökt läsa på på internet, men hittar inget att läsa om hur folk brukar reagera när man tar bort centralstimulerande läkemedel som innehåller just metylfendiathydroklorid.

Som befarat har mitt usla tålamod och dåliga humör återkommit. Ingen bra kombination. Liksom en låg stresströskel (fast inte riktigt lika illa som det var i våras, för nu är jag ganska så utvilad). Sedan verkar det som om finmotoriken flytt sin kos. Så kanske det var innan med – minns inte riktigt. Tappar och spiller, så det står härliga till. Är också tröttare, som sig bör kanske, nu när hösten är här och man ska upp i ottan för att komma iväg till skola och jobb. Men konstigt nog är jag vid gott mod, än så länge. Tror att mina avslappningsövningar lagt grunden för detta. Vi får se var detta tar vägen.

Läs gärna vad andra skriver, t.ex Mamman om att sluta äta ADHD-medicin pga biverkningar eller hur det gick för Caroline som började äta Concerta år 2007. Trollhare alias Immanuel Brändemo berättar också om sina erfarenheter av Concerta liksom Judith.

  1. 14 september 2009 kl. 11:53

    Enligt min psyksyster så har inte metylfendiat-preparat några utsättningssymtom..? Jag kände inget speciellt när jag slutade tvärt med medicinen, förutom att jag blev ångestfri och bara mitt vanliga ADHDiga Jag =)

    Jag hade ju inte heller högt blodtryck eller hjärtrusningar, bara ett envist tryck över bröstet och ångesten då förstås.

    Hur som så får vi ta nya tag och hitta andra vägar i vårt liv med ADHD. Ju mer det skrivs och uppmärksammas, desto bättre blir det för oss och våra barn i framtiden!

    Tack för länkningen och sköt om dej så länge!

  2. genrep
    14 september 2009 kl. 13:21

    Mamman:
    Tack för hälsningen. Vi reagerar alla olika – och min organism för det mesta mer än andra. Så har det alltid varit. Jag har inte anmält mig till BUSA-registret (dvs det nationella kvalitetsregistret för ADHD) och tror säkert att det finns fler med oregistrerade ”komplikationer” irl. Kram.

  3. 19 september 2009 kl. 16:22

    Hej!
    Har tittat in till dig några gånger och slås av hur mycket aha-upplevelser jag få när jag läser hos dig! Exakt så känner jag, precis så där känns det, ja just det på pricken så mår jag!!!
    Jag har heller inte ett totalt kaos hos mig och är akademiker med bra jobb men har en sån inneboende stress, rastlöshet, ångest eller vad det är. Jag betalar också räkningar och har inga ekonomiska problem men har ett stort kontrollbehov, blir hemskt hjärntrött osv. Har alltid haft jobb och ses som intelligent och aktiv (överaktiv) Min yngste son (av fyra) har fått diagnos AS/ADHD och näst äldste väntar på utredning av dessa diagnoser.
    Vore kul att få kontakt med dig och få ”prata” mer om ADHD m.m. Det känns som om jag har något gemensamt med dig 🙂

  4. genrep
    19 september 2009 kl. 18:49

    SmulAnn:
    Tack för kommentaren. Fantastiskt att jag kan ge aha-upplevelser. Visst har jag känt så själv, när jag läst hos andra. Bl.a hos FrkF eller hos Witchbitch. Vi delar vissa likheter så otroligt mycket. Men just att jag inte har detta med oredan, har faktiskt stört mig och fått mig att undra lite – om det finns någon mer än jag som har det som jag. Känner inte riktigt fullständig grupptillhörighet, s.a.s. Kaoset sitter mer på insidan än på utsidan.

  5. 21 september 2009 kl. 13:41

    Tack för ditt svar!
    Ja jag har också trott att de flesta med adhd har det kaotiskt ”överallt” och inte känt igen mig i detta! Jag har ordning på mina pengar, lagom stökigt hemma, fixar jobbet bra men har de senaste åren bara blivit tröttare o tröttare jag som tidigare orkade hur mycket som helst! Nu är jag deprimerad (äter medicin och mår bättre) men det är något som fattas hela tiden. Hjärnan snurrar igång direkt jag vaknar och jag tänker tucen saker på en gång och startar överallt med att plocka undan och så. Ju mer ont om tid jag har ju mer koncentrerar jag mig, precis som du skriver, på att göra allt jag inte måste!
    Har en fråga till dig, hur kom du i kontakt med ett privat alternativ? Hur mycket kostade det? Maila mig om du inte vill skriva det här.
    Kram

  6. genrep
    21 september 2009 kl. 16:36

    SmulAnn:
    Utifrån dina det du skriver gissar jag att du inte äter ADHD-medicin och jag funderar också på om du blivit utredd? Själv tror jag att ADHD:n besvärar oss mer eller mindre under hela livscykeln. Åtminstone ser jag det så nu med facit i hand. I perioder där vi stress och press och mycket ansvar finns, med funkar vi sämre. Och för oss vars ADHD inte ”växt bort”, inverkar själva åldrandet i sig. Vi blir äldre och tröttare. Kapaciteten att hantera ADHD:n minskar. Utmattning är inte en ovanligt efterdyning och anledningen till att personer med ADHD periodvis är sjukskrivna. Vi orkar inte. Känner väl igen det du skriver om att : ”jag som förr varit så kapabel – och nu så trött och ickefungerande”. Man blir deppig och man blir helt enkelt tvungen att tänka om.

    Jag har haft råd att genomföra min ADHD-utredning på egen hand – privat. Psykologen i fråga är privatpraktiserande och har neuropsykologisk kompetens (viktigt). Namnet fick jag via rekommendation. Kostar cirkus 7-800 kr/tim. Kommer inte ihåg hur många timmar utredningen tog. Fortsätter att träffa denna psykolog kontinuerligt för stöd och kognitiv beteendeterapi (för att t.ex lära mig låta bli att snurra igång )samt psykiatriker/min doktor som har hand om det medicinska. Självklart kan det vara lättare att ha sin egen utredning med sig till vården. Det kan gå ”snabbare” att få relevant behandling och komma in i vårdkedjan (liksom rehabilitering) överhuvudtaget. Men sedan tror jag också att man måste ha lite tur.

    På nätet finns Psykologiguiden: en webbplats där man kan leta efter psykologer med särskild kompetens. Neuropsykologerna har en egen förening. Via dem kanske man också kan hitta en lämplig psykolog. Prova om det kan vara något.

  7. 21 september 2009 kl. 17:31

    Tack så mycket för infon!
    Nej jag är inte utredd alls, men funderar på det eftersom jag har fyra barn, en med adhd/Asperger och en som ska utredas för adhd.
    Jag har själv lagt ihop pusslet och funderar mycket kring allt detta eftersom jag gått från högfungerande(kunnat ha extremt mycket på G) och nu har jag varit sjukskriven för utmattning…Visst jag mår bättre på antidepp men det är något som saknas. Men jag förstår att jag inte är högprioriterad i vanliga vården pga långa köer så ett privat alternativ vore något! Jag ska kolla upp de du föreslagit!

    • genrep
      21 september 2009 kl. 18:53

      SmulAnn:
      Gör så och verkligen lycka till! En tanke är ju att du via BUP eller de som ska hålla i barnutredningen får tips om en kompetent vuxenpsykolog. Om du redan är sjukskriven: be husläkaren remittera till Psykiatriska mottagningen med en förfrågan om ADHD-utredning. Då är bollen i rullning och du slipper extra väntetid och gör utredning parallellt. Tre månader säger ju vårdgarantin i dagsläget.

  8. genrep
    23 september 2009 kl. 10:16

    Kan inte låta bli att lägga ut en länk till Victorias blogg, där hon på ett utmärkt sätt beskriver panik, kaos, depression och uttröttning, som det kan se ut för en person med ADHD.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

