Hem > humor > Serier förgyller livet

Serier förgyller livet

Berglin-2009-09-13_svd

En bra seriestrip som träffar mitt i prick (bah, dumt rim) kan verkligen förgylla en mulen morgon. Jag följer ett antal serietecknares alster i våra dagstidningar. Bl.a Hälge (ni vet älgen) av Lars Mortimer, Kalle & Hobbe (vilka raringar) av Bill Watterson, Nemi av Lise Myhre (såklart: tjejen har ju adhd enligt min uppfattning) liksom Rocky av Martin Kellerman. Många vuxenpoäng får jag nog för att jag också gillar Jan Berglins raljerande och fyrkantiga gubb- och gumstruttar (se bilden ovan från Svenska Dagbladet den 13/9) och Medelålders plus av Sven-Bertil Bärnarp (i Dagens Nyheter).

Några andra goa serietecknare i satirgenren som jag inte hittar i dagspressen längre, men ändå vill passa på att hylla är Charlie Christensen som skapade Arne Anka, Lena Ackebo (minns ni hennes raljerande av Bingo Lotto-land i begynnelsen?) och Monica Hellströms frustrerade tjej (ganska lik Nemi faktiskt) bl.a publicerad i gratistidningen Metro. Sist men inte minst måste jag puffa Sara Granér. Hon är kul. Så kul att skrattet ibland fastnar i halsen, för att hon skämtar om så allvarliga ämnen. Mmmm.

Kategorier:humor Taggar:, ,
  1. farsanmittilivet
    14 september 2009 kl. 16:00

    Berglin är oftast alltid på pricken för oss i den grå medelklassen. Har skrattat gott av hans album.

  2. genrep
    14 september 2009 kl. 16:11

    farsanmittilivet:
    Eller hur! Ibland blir man rädd.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

