Hem > leva med adhd, psykisk sjukdom > Min mormor var schizofren

Min mormor var schizofren

sydockaAlla familjer har sina hemligheter. I vårt fall är det att min (sedan länge döda) mormor, som föddes i början på vårt förra sekel, hade schizofreni. Den debuterade (tror vi) i vuxen ålder, även om Charlotta alltid ansetts som lite udda under hela sin levnad. Hon var otroligt ambitiös, framåt, handlingskraftig, noggrann, kvick i huvudet och deklarerade gärna vad hon tänkte och tyckte. Inte som förväntades av kvinnor på hennes tid. Lägg till att hon var ensamstående, yrkesarbetande (och frånvarande) mor på trettiotalet. Charlotta lämnade nämligen sin svartsjuke trolovade, trots att hon var gravid. Hon tvingades lämna ifrån sig barnet (min mamma) hos nära släktingar i hembyn, för att återvända till stora staden och försörjningen. Det sägs att hon t.o.m talat i riksdagen för att försöka förmå politikerna att skapa speciella kvinnohus – dvs bostäder för ensamstående kvinnor med barn, på trettio- eller fyrtiotalet. 

Charlotta lämnade tidigt föräldrahemmet och sökte plats i en prominent familj. På den vägen bar det vidare. Hon arbetade hårt, försörjde sig som hushållerska och bodde då hos den familj hon arbetade hos. Mormor utbildade sig också till sömmerska på Tillskärarakademin. Hon var tydligen extremt yrkesskicklig. Charlotta ville bara arbeta för fint folk, vilket hon var mycket stolt över. Hon var inte sen att undervisa (eller snarare tillrättavisa) sina närmaste släktingar om fina vanor, vett och etikett. Charlotta skickade hem nymodigheter och flärdfullheter till släkten. En gång dyra julgranskulor från NK-Nordiska kompaniet. Hon var modern: använde läppstift, puder, parfym, höga klackar och var alltid välskräddad – men aldrig vulgär utan högst gudfruktig, stil- och måttfull.

Min mamma träffade bara mormor under loven, då hon åkte till den stora staden på besök. Ibland åkte mormor också till sin hemby. Vid dessa tillfällen brukade hon passa på att uppfostra sin dotter om hur man skulle föra sig och klä sig. Min mamma närde pga av den distanserade relationen ett slags hatkärlek till Charlotta. Hon var en spännande storstadsmänniska, men samtidigt kontrollerande och la sig i. Och det var någonstans där i kontrollbehovet det eskalerade. Försökte man tala henne till rätta blev det etter värre.

Det finns så många historier om min mormor som i vuxen ålder försökt styra och kontrollera sin omgivning. Mormor hade också någon slags förföljelsemani, var orolig, hade en del tvångsmässiga beteenden och pratade ofta för sig själv (och då om sig själv i tredje person). Antagligen hörde hon röster. Hon såg oss ofta i olika TV-inslag, påstod hon. Och emellanåt blev det rena rama telefonterrorn från hennes sida: till oss anhöriga eller någon myndighet hon ville läsa lusen av.

Till slut blev det otroligt handikappande för den närmaste familjen. Under en period togs hon in på sjukhus. Vi vågade aldrig berätta om våra närmaste planer för henne. Det har hänt att Charlotta på olika snillrika sätt lyckats få reda på och avstyra skeenden. En gång stoppade hon tåget som förde med sig hennes syster och bror på väg att resa bort. Hon låste också in sin syster i den lägenhet hon bodde i en period, för att leta rätt på min mamma och pappa som ”olovande” gett sig ut på stan i ett ärende. Detta var innan jag föddes.

Jag tror nu, med facit i hand, att det var så att min mormor faktiskt hade ADHD. Det är hennes arv som gått vidare till mig, via min mamma. Diagnosen ADHD, har det visat sig, hänger ofta ihop med psykisk sjukdom som t.ex schizofreni, bipolär sjukdom, ångesttillstånd osv. Det kallas i sjukvårdstermer för samsjuklighet. Det är tråkigt att jag aldrig lärde känna en ”frisk” Charlotta, vilket också resulterade i att vi aldrig lärde känna morfar Nils. Det var faktiskt svårt att urskilja hennes personlighetsdrag från sjukdomen. Hon var absolut före sin tid i det mesta, snäll och hjälpsam, men ganska så knäpp på gott och ont.

  1. farsanmittilivet
    15 september 2009 kl. 15:58

    Det var en intressant berättelse. Den väcker en del frågor hos mig. Ska jag som eventuellt nybliven adhd:are fundera över om jag har någon av dessa komplikationer? Huga! Det gäller att inte ha anlag för psykisk hypokondri.
    Ibland har jag funderat allvarligt på om det är något del på mig å huvudets vägnar. Förhoppningsvis inte.

  2. genrep
    16 september 2009 kl. 8:03

    farsanmittilivet:
    Vet du jag tycker att du först och främst ska genomföra en ADHD-utredning och få reda på hur det ligger till. Vet att du går och funderar. Då får man svart på vitt och har någon professionell att fråga.

    Samsjukligheten är dokumenterad, men betyder inte att alla blir psykiskt sjuka. Som med allt annat handlar det väl om vad man utsätts för i livet. Kort sagt hur man har det i övrigt med trygghet, kärlek, bekräftelse, rutiner, livsstil, sömn, press och stress. Men vi är mer predestinerade, har en inbyggd svaghet skulle man nog kunna säga.

    Och det där med huvudet och att det går alldeles för snabbt, blir för mycket och hit och dit samtidigt. En röra – ett kaos. Det upplever jag hela tiden. Vi ADHD:are tänker inte rakt. Vi kopplar på allt som går och associerar vilt vid minsta stimuli. Säg bil och allt du någonsin tänkt, läst eller upplevt som har med bil att göra, vaknar till i huvudet. Så är det för mig i alla fall. Full aktivitet. Hjärnan stannar inte förrän man somnat.

  3. WoW
    16 september 2009 kl. 16:20

    Läser och begrundar återigen…

  4. p-o
    02 oktober 2009 kl. 22:19

    Ja, en mormor är alltid en mormor. och visst verkar Schizofreni vara mer än en endaste sjukdom och verkar i vissa tider varit en slaskhink för det som inte kunde grupperas annorlunda.

    Tycker det är mycket intressant när diagnoserna blir skarpare och mer vetenskapligt grundade att se vad som verkligen går att göra. Schizofreni verkar vara ett väldigt brett spektrum men går det att förebygga delar av fenomenologin, det har jag funderat en del på, det senaste. Under dagen har annars begrundats: Calmodulin, SREBP och några av de verksamma medicinernas verkningsmekanismer. Varför finns det negativa samband mellan Schizofreni och Rheumatoid Arthtritis. Eller den egentliga kärnfrågan hur uppstår Schizofreni och vilka är de molekylära grunderna till fenomenets rötter.

    Trevligt att Charlotta stod på sig, det kostar alltid på att hålla i pinnen men å andra sidan är vi nog väldigt många som kan tacka de som hållt tältduken upprätt, berett plats för de nya och låtit människan få tak över huvudet när de kalla nätterna tränger sig på.

  5. genrep
    03 oktober 2009 kl. 15:15

    p-o:
    Tål verkligen att tänkas på. Det här är det senaste jag har läst på området.

  6. p-o
    09 oktober 2009 kl. 20:44

    Ok, trevligt ska titta in på den länken. Har just nått atomnivå och närmar oss sammanfattning. En oväntad händelse är samtidigt underskott och överskott av Kolmonoxid, eller brist på CORM. Har fäst stort intresse vid att många med problematiken förefaller ha försenad CO2 responser, dvs flera vitala gasreglerings centra är ”bedövade” Gastrycken avviker etc. Kolmonoxidbristen blir farligt akut liksom dess motsats. Men sammanfattningsvis verkar Schizofreni handla om egentligen 2 saker sak: (enligt vår hypotes) Energibrist – Mycket handlar om brist på funktion i ATP, NAD, NADPH och händelser – aktionpotentialer sekundärt till det. Attackerna mot elektrontransportkedjan är fruktansvärda och återkommande. Detta kan vara orsakat av att en CS2 molekyl sitter på platsen där en CO molekyl brukar sitta i tillverkningsrampen för Coenzym A. Följt av dysfunktion i koppar och zink beroende enzymer. Sticker ut hakan ordentligt med att säga vilken molekyl som sitter vad och vad som händer, så teorin jag vart med på lär ju snart vara dödad 😉 för den ligger precis rätt under alla de tidigare teorierna. Jag inte hur man kan underskatta supersystemen eller de så kallade gastransmittorerna och proton/elektronflödena. Antagligen tillhör det människans mest välreglerade sektorer. Tyrosinkinase och

    Jag vet egentligen inte hur de ser ut i alla andras böcker, är kass på att läsa så jag var tvungen att skriva mina egna böcker. Men jag tvekar på att något enzym fungerar så bra utan de någon typ av variomagnetiska enzymtrattar eller hålen. Som tur är har man dåligt minne så man glömmer att tänka påt. Men kolla tillbaks på detta om några år. Förvisso finns det en karta i generna men den skrivs också av cellerna interaktivt med miljön. Vilket bland annat p53 visar i vår modell.

  7. p-o
    09 oktober 2009 kl. 21:00

    oops blev avbruten och fortsatte inte på samma ställen. Tyrosinkinase kedjan är kopparberoende och kommer att becka samman tidsmässigt pga av kopparbrist, liksom alla enzymer i den gruppen. CS2 molekylen kommer att sitta i paramagnetisk port A enligt förlagan det uråldriga CODH. (nu blir teorin än lättare att avliva för den är extremt exakt och inget svepande dravel)

    Lägger mitt huvud på stocken och väntar på vilsamt på bilans visslande serpent.

  8. genrep
    10 oktober 2009 kl. 8:12

    p-o:
    Intressant och väldigt invecklat. Hänger inte me, känner jag. Kemi var inte ett av mina favoritämnen i skolan direkt. Men det spelar mindre roll. Ha det gott!

  9. p-o
    10 oktober 2009 kl. 15:39

    Tack!
    Kemi var inte heller mitt starka ämne.men det kan vara viktigt att lära sig det språk som för tillfället talas av forskningen. Målet var från början att förklara för en sjuåring på max en halv A4 hur det funkar, så det kommer. Ha det bäst!

  10. p-o
    06 november 2009 kl. 18:51

    Såg du den enkla förklaringen till schizofrenins etiologi del 1?
    http://adhd-npf.com/hypotes-omschizofrenins-etiologi-den-latta-versionen/

    Vi har kommit en bit på vägen, vad säger du?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

