Hem > leva med adhd > Funderar över jobbet och medicinering

Funderar över jobbet och medicinering

begravdipapperDet finns så mycket som händer i mitt liv som jag inte berättat om här i bloggen. T.ex om den tröga och inkompetenta vården samt hur min arbetsgivare hanterar och bemöter mitt funktionshinder ADHD.

Har aldrig haft så många bollar i luften relaterade till mitt arbetsliv, som nu. Mycket är på gång. En arbetsterapeut ska besöka jobbet för att bedöma om jag kan ha nytta av några hjälpmedel. Jag ska börja arbetsminnesträna. Korttidsminnet är verkligen under all kritik och det märks tydligt nu när jag är utan ADHD-medicin som skärper mitt fokus.

Apropå medicin väntar jag på att få klartecken att börja äta snabbverkande centralstimulantia (dvs metylfendiatmedicin) tillsammans med blodtrycksmedicin. Vården har konstaterat att jag utan ADHD-medicin inte har minsta tillstymmelse till högt tryck. Snarare tvärtom. Frågan som uppenbarat sig nu är vem som ska hålla koll på mig och trycket. Somatiken eller psykiatrin? Är minst sagt en smula trött att driva den medicinska frågan på egen hand. Pga vårdens allt för låga kompetens vad gäller behandling av ADHD, tvingas man själv bli expert och hitta alternativa vägar. Det tröttar. Och vägen verkar vara lång från att doktorn beslutar tills att medicinen faktiskt finns att hämta på Apoteket.

Saker som jag funderar mycket på just nu är hur man skapar de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb utifrån perspektivet att vara delvis funktionshindrad? Det är en fråga jag går och gnager på. De flesta arbetsplatser är inte perfekta ens för de som är ”normala”. Ni vet ett fungerande ledarskap, hyfsad organisation, att vi fått veta vad vi ska göra och varför, vad det långsiktiga målet med vårt jobb är, att vi vet vårt och andras mandat och roller osv.

Jag har en del idéer vad gäller egna anpassningar. Fråga nummer två är: hur får man arbetsgivaren att verkligen förstå vikten av att anpassa arbetsplatsen? (Läs: vilja anpassa arbetsuppgifterna och miljön.) Och hur får man alla att vara överens om vad som är allra bäst för en enskild, när man är flera som jobbar ihop? För det blir ju i praktiken så att andra får anpassa sig efter den som har sviktande funktion.

Tack och lov har jag tre professionella och kunniga människor att luta mig mot: min psykolog, min arbetsterapeut och mitt fackliga ombud. Alla tre erfarna och trygga individer. Det ska nog gå (hoppas jag). Min fasa är att bli en som blir över – slängd på soptippen, stämplad som icke-arbetsför.

  1. 18 oktober 2009 kl. 15:06

    Uppmuntrande hejarop får du från mitt håll.

  2. genrep
    18 oktober 2009 kl. 15:56

    Farsanmittilivet:
    tages tacksamt emot.

  3. 20 oktober 2009 kl. 18:10

    Skönt att du får hjälp! jag har lagt mina egna funderingar på utredning på is ett tag…min 20-åring ska börja på utredning 9 nov så nu fokuserar jag på honom, han behöver hjälp att ta sig till och från alla psykbesök eftersom utredning bedrivs på andra orter, 4 resp 11 mil härifrån. Jag ber till högre makter att han får hjälp efter denna utredning!
    Kram!

  4. genrep
    20 oktober 2009 kl. 20:41

    SmulAnn:
    I ärlighetens namn tycker jag att det för min del går lite upp och ner. Har börjat medicinera. Men det är långt kvar till att allt faller på plats. Man får kämpa för varje millimeter. Hoppas verkligen att det ska gå bra för er. För ett svar på ens frågor betyder ju bara att man kommit en bit på väg. Förstår att du satsar på barnen. Man är ju mamma. Glöm inte dig själv i allt som pågår bara. Det är lätt att tappa bort sig i andras behov. Kram tillbaks.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

