Hem > leva med adhd > Plötsligt händer det….

Plötsligt händer det….

piller2Ja, tyvärr inte att man vunnit på skrapet, lotto eller V65 – utan att man tappar orken och farten alldeles. Trodde att jag var på G igen, men nähä. Har återigen gjort ett nytt medicinförsök och har fortfarande samma bekymmer med ADHD-medicineringen som tidigare. Våldsamt högt blodtryck. Biverkningar som leder till att jag hamnar på ruta ett igen. Man känner sig ganska ledsen och ensam i allt detta. Utan medicin framträder alla symptom med förnyad kraft, liksom minnesluckorna och gröten i huvudet. Framtidstron och hoppet får sig en rejäl törn.

Det är väl själva f-n också, att det ska behöva vara så knöligt och svårt att hitta rätt i medicineringen. Och att hitta nån doktor som faktiskt har neuropsykiatrisk kompetens istället för att vara allämnpsykiatriker med lite allmän klinsk erfarenhet av ADHD. Går det inte enligt skolboken (dvs Läkemedelsverkets rekommenderade behandling inte funkar på alla plan) så står man sig slätt. Biverkningarna hos både centralstimulantia (t.ex Concerta) eller atomoxetin (Strattera) är faktiskt inte att leka med.

Ska valet verkligen att vandra obehandlad genom livet, med allt vad det innebär av minskade chanser att klara av ett normalt arbetsliv liksom påfrestningar för familj, nära och kära? Jorå, detta har jag fått påpekat för mig att prognosen för en person med obehandlad ADHD kan vara riktigt dålig – medicinskt såväl som psykosocialt.

Därför govänner får ni vänta på del 2 av ”Utmattning och ADHD går hand i hand”. Man kan nog säga att mitt bloggande går hand i hand med mitt mående just nu. Och måendet är det som sagt inget vidare med. Är på väg ner i det mörka hålet. Hoppas någon lyfter upp mig eller skickar ner en stege att kliva på.

  1. 01 november 2009 kl. 21:30

    Synd att du ska få sån biverkning av medicinen. Tråkigt när du känner att medicinen har effekt.
    Jag försökte komma in på hemsidan du skickade till mig men det funkade inte. Finns det någat annat sätt att kontakta dem?
    Kram!

  2. genrep
    02 november 2009 kl. 11:18

    SmulAnn:
    Du får ett mail så kan du testa igen.

  3. 02 november 2009 kl. 12:21

    Tack! Nu funkade det direkt!

  4. "anna-maja"
    03 november 2009 kl. 23:38

    Hej,
    följer judiths blogg med stort intresse, men har hittat dig nu med.

    Jag har en son på 23 som testat olika sorters medicinering, Concerta och olika läkemedel som liknar det. Men nu har vi kommit på rätt nivå med Strattera och jag hoppas att du hittar rätt väg med den också. Han har varit en skugga av sitt forna jag, men jag fått tillbaks min underbare kille som varit där bakom någonstans.

    Nu väntar iofs nya utmaningar i form av långsam degeneration av näthinnan och förändringar i gula fläcken som sakta men säkert äter upp hans syn. Hade han inte hittat Strattera och fått livet tillbaks hade han nog inte orkat med den prövningen som väntar.

    Önskar dig all lycka =)

  5. 04 november 2009 kl. 8:35

    Hej på dej..vad otroligt tråkigt med medicineringen! Jag har provat tre sorter nu och har get upp cs.

    Äter Stesolid nu och vet du vad: Jag har inte kraschat en endaste gång på snart två veckor =) Tar ca 5 mg tre gånger om dagen och det håller mej igång på ett ”lagom” sätt. Ingen hjärntrötthet, inga stötte minnesluckor heller.

    Kan vara värt att ta upp med din läkare, för det inre kaoset blir helt klart bättre!!

    Och bäst..ingan biverkningar, förutom at jag är lite tröttare på morgonen, men jag har alltid varit en morgonzombie =)

    Kramar!

  6. genrep
    04 november 2009 kl. 16:33

    ”anna-maja”:
    Välkommen hit. Jag har också följt Judith under en längre tid och det är intressant hur lika men också olika vår resa med diagnos och medicinering är. Vi får hoppas att det ordnar sig för oss båda. Man toppar och droppar i perioder. Tråkigt med sonen – vi har alla tyvärr våra individuella prövningar i livet (och vissa verkar få det värre än andra). Det är ändå lättare att vara något äldre och ha prövningar. När man är ung tror man ofta att livet är slut, på momangen, då det blir motgångar. Man har inget perspektiv. Då är det skönt att ha familj. Ha det gott!

  7. genrep
    04 november 2009 kl. 16:43

    mamman:
    Skönt att höra att det känns lite lättare för dig. Centralstimulantia passar inte alla – så är det. Men lugnande är inget för mig. Min grundstämning är tillräckligt stabil och jag har det ordnat och tryggt runt om mig. Får hjälp och stöd när jag behöver. Visst deppar jag ihop emellanåt – men jag kravlar mig alltid upp. Allt hänger liksom inte på mig, i vardagen. Hoppas verkligen du kan hitta någon bra kontaktperson. För man behöver någon att luta sig på, inte minst i all pappersexercisen och mötena med alla som vill ha något av en. Kramar.

  8. 08 november 2009 kl. 23:43

    Jag känner åter igen mig i din beskrivning om hur du går ner igen. Jag med. Känns så tydligt också nu när ändå Ritalin funkade så bra men ändå så dåligt som du ju vet.

    Men nu ska jag få pröva Metamina och får hoppas på det. Jag fick välja själv nästan i och med att biverkningslistan är som den är även med Strattera och att det är besläktat med Cymbalta som jag tidigare använt med dystert resultat.

    Jag hoppas innerligt det löser sig för dig med.

    • genrep
      09 november 2009 kl. 9:06

      Judith:
      Ja, det är trist. Nu senast pratade jag i alla fall med en doktor som gav ett erfaret och mycket förtroendefullt intryck – som är intresserad av att tänka praktiskt och outside-the-box. När det gäller dina tidigare medicinerfarenheter blir jag nyfiken. Hur menar du att Stattera och Cymbalta är besläktade?

  9. 09 november 2009 kl. 10:28

    Jag vet inte själv men så sa doktorn till mig sist, att Cymbalta och Strattera hade i vissa delar samma verkan och om då inte Cymbalta hade funkat på mig var kanske tveksamheten större till att inte heller Strattera skulle funka.
    Dom båda medicinerna verkar alltså påverka på liknande sätt om jag förstod det rätt.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

