Hem > leva med adhd > ”Fråga doktorn” pratade suddigt om ADHD

”Fråga doktorn” pratade suddigt om ADHD

tv-illIkväll kunde den som gillar att titta på SVT-programmet Fråga doktorn lära sig mer om ADHD. Eller kunde man förresten? Nä inte mycket, tyvärr.

Inslaget om ADHD började med att en reporter går ut på stan och undrar om folk vet vad ADHD är. En del försöker vara duktiga och vara politiskt korrekta genom att ”säga” rätt och ofarliga saker. Andra ger den definition som bruklig är: stökiga pojkar i skolan som inte kan sitta still och som förstör. En person svarar och säger (till reporterns stora förvåning) att han själv har ADHD. Hur é dé då, frågar reportern. Ja, vad för svar får på en oförberedd fråga från en person som har problem med uppmärksamhet, impulsivitet och hyperaktivitet. Man svarar helt enkelt helt ostrukturerat och lite olika saker man kommer på i farten utan att tänka efter innan, men framför allt i stil med att det varit ett helvete. ”Hoppas barn som växer upp nu och har ADHD, har det bättre.”

Efter detta tar intervjun och presentationen av ADHD-kvinnorna Kajsa Söderstrand och Marianne Berglund vid, som berättar om hur de tycker att det är att ha ADHD. Jag får veta att Kajsa och Marianne ansetts vara glömska slarvmajor, svarta får och inte passat in. Ett par exempel från vardagen läggs fram som bevis för detta: stökiga köksskåp, ourplockade diskmaskiner, svårt att anpassa sig på jobbet osv. De nämner också i förbifarten (ialla fall uppfattar jag som känner till den) den utmärkta artikelserien i Svenska Daglbadet om vuxna med ADHD, som till slut fick dem att förstå. Programmet ebbar ut och jag är inte mycket klokare.

Jag undrar nu: var tusan tog all fakta vägen? Eller hänvisningen till fakta för den som vill veta mer? Inte ens vad ADHD står för blev ju korrekt. Man kan ju inte förvänta sig att intervjupersonerna ska stå för hela faktabiten, speciellt inte med ADHD i bagaget. De behöver stöd och struktur. Dåligt SVT. Jag är besviken. Och det är inte ert fel Kajsa och Marianne, det vill jag säga. Fråga doktorn-redaktionen borde ansträngt sig lite mer. Det hela blev väldigt suddigt.

Vill du läsa mer om Kajsa och Marianne, så driver de både hemsida och bloggar. Här hittar du artikelserien om kvinnor med ADHD, dvs om oss damptanter.

Läs också vad Bejbi/Lina tyckte om programmet.

  1. 09 november 2009 kl. 23:41

    Fan det missade jag …skit mä..men..jag hade nog bara blivit förbannad(i vanlig ordning)
    Hoppas att det är oki att jag länkade dig??

    Hojta till annars..

    M

    • genrep
      10 november 2009 kl. 14:20

      MotherBitch: Som du ser blir fler än jag sura på inslaget. Länka på du.

  2. 10 november 2009 kl. 13:02

    Tack för att du skrev ner det jag inte har ork att skriva ner! Blev så förbannat besviken på detta program! Vad står ADHD för? Var en av frågorna som ställdes..Tja, den ena kvinnan sa iaf Disorder och sen något om Hyperaktivitet..

    Vet att det är jättestruligt med att hitta ord, närminne m.m när man har ADHD, men kunde de (redaktionen) inte lagt in en skylt där det står: Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder och FÖRKLARA inom vilka områden den som lider av detta har problem!!?? De visa ju för tusan bilder under resten av programmet på hjärnor (stroke) och lungor m.m.

    Näää…Kanal 1 det var nog det sämsta informationsprogram jag sett hittills om ADHD! Dessutom tycker jag att programledaren och läkaren ALLTID är ”luddiga” i sina svar och så pratar de i mun på varandra ofta =(

    Sköt om dej och minns jag inte helt fel så sa kvinnorna något om en länk..? adhdkvinnor.se eller nåt sånt..VARFÖR inte en skylt där med?

    Kram!

    • genrep
      10 november 2009 kl. 14:26

      Mamman: Eller hur! Snacka om att sådana här stackars program bidrar till förvirring och fördomar. Dessutom sa de i påannonseringen av programmet något om att de som har ADHD inte bara är buspojkar utan också högpresterande kvinnor. Om det senare fick vi inget veta. I alla fall förklarades det inte.

  3. farsanmittilivet
    10 november 2009 kl. 13:21

    Fick reda på twitter att det skulle gå. Tur att jag inte såg för då hade jag blivit sur över att ha slösat bort tid.

  4. antigone38
    11 november 2009 kl. 0:39

    Hej!!
    Har inget mer att tillägga, fast ändå så mkt mer!
    Jag saknar kvinnor/mammor/pappor som vågar berätta om vad alla de här funktionhindrena för med sig för inte bara sig själv- utan värst av allt sina barn.

    Allmänheten vet vad impulsivitet är…ytlig fakta. Men inte vad den kan få för konsekvenser när ilskan fattar impulsiviteten i handen och tanke och ord (eller slag) blir till ett….

    Eller att en hjärnan på ständig högvarv bidrar till glömska, okoncentration, bristande tidsperspektiv osv…min glömska har bidragit till hemska saker för mina barn…

    DETTA vill jag lyfta fram. JAg är rädd ibland när jag skriver vissa saker i min blogg- saker som är tabubelagda….mörka…smutsiga….som gör ont…sånt där som människor ser ner på- mammor som jag….men gudarna ska veta att med det driv och den kraft som ADHD för med sig så är älska mina barn något jag är riktigt gränslös i…

    Jag är trött på läsa om hurtiga ADHD storys….som aldrig går på djupet.
    För mig kan man inte se och använda de riktiga styrkorna med vår diagnos förrän man kan se det absolut värsta med att leva med det….

    Får jag lägga din blogg i min länklista?

    • genrep
      11 november 2009 kl. 7:34

      Antigone:
      Visst får du lägga till mig på din blogg (som heter?). Förstår vad du menar. Det blir tillrättalagt. Förhoppningsvis kommer någon på att göra en dokumentärserie om ADHD-människor, som kan visa hur det är och faktiskt hur olika det är. (T.ex som TV-serien Kysst av spriten på SVT. Men verkligen inte som något slags dokusåpa, utan respektfullt.) Det är också fler saker än ADHD:n som spelar in för hur livet blir, tycker jag. Har man svåra problem med impulsivitet och ilska, som du skriver, är det svårt att få ihop familjelivet. Det går ut över barnen (som kanske hjälper till i att skapa irritation och kaos om de själva ärvt bokstavsdiagnosen). Frågan är hur många som vill visa upp sitt elände i TV och om man verkligen ska lämna ut sin familj och sina barn offentligt. Nä, man skäms för mycket. Dessutom tittar ju potentiella arbetsgivare, grannar, släktingar osv. Det är av det skälet jag tror att man väljer att visa upp hurtighet.

  5. 11 november 2009 kl. 10:11

    JAG VILL VISA!!!!
    Min tonåringar skäms inte heller!!
    Nu i veckan ska vi fika med en av dotterns ”way out” vänner….finns en anledning han kommer till mig och pratar….vi drar till oss folk av liknande problematik- just för att ingen förstår….ingen ser….eller tror man gömmer sig bakom diagnoen….

    Ha en underbar dag!

  6. 11 november 2009 kl. 10:12

    ps…min arbetsgivare vet…läs inlägget på mina sida, bland kategorien Fördomar…finns rubrik Rektorn (tror jag…haha)

  7. ¨Mia
    20 november 2009 kl. 23:15

    Äääntligen har jag dator o äntligen får jag ta del i andras adhd. Äntligen får jag höra att inte bara jag blev besviken på dom där hurtiga programledarna på fråga doktorn. Det är helt nytt för mig att ha diagnosen adhd, men jag är så himla van att vara som jag är och tänker fortsätta med det. (utan piller) EGENTLIGEN är det så himla spännande att leva. Synd är bara att inte det fyrkantiga samhället kan acceptera mig och oss som har SÅ mycket energi o spänning att delge. Tack för ordet och att jag hittade hit. Håll tummarna att jag hittar tillbaka till er likasinnade. Mia

  8. genrep
    21 november 2009 kl. 9:54

    Mia:
    välkommen hit. Härligt att du är så positiv till din ADHD. Det underlättar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

