Hem > leva med adhd > Vad ska jag lära mig nu?

Vad ska jag lära mig nu?

År 2009 kommer att gå till historien som ett mycket dåligt år för mig. Jag undrar vad jag ska lära mig av alla de trista erfarenheter och trassligheter året gett? För något gott borde ju komma ur alltihopa. Prövningar på arbetet, på familjeplanet, på det egna personliga planet. Mycket är kopplat till min ADHD.

Har grävt djupt i de olika säckarna, lyft på varje sten. Och visst klokare har jag blivit, men jag har också erfarit att man är väldigt ensam och utlämnad när orken och förmågorna tryter. Är glad att jag har en make som hittills både orkar och stöttar. Men den kompetens och omsorg som samhället, myndigheter, vården och arbetsgivare säger sig ha är som en karamell med glansigt papper. Lovar mer på utsidan, än vad som finns inuti. Har man tur hittar man någon enskild person i ovan nämnda som kan något och vill hjäpa till.

Anledningen till att jag ställer frågan: vad jag ska lära mig av allt det här, är att jag måste försöka skapa någon sorts mening i det som händer. Det gör det enklare att orka och stå ut. Sättet att tänka har jag lånat från den brittiska skådespelaren sir Michael Caine. Såg för kanske två år sedan honom bli intervjuad av Michael Parkinson, i programmet Parkinson. (Han har för övrigt varit med där flera gånger.) Den tidigare arbetargossen Michael Cain berättade i programmet om perioder i livet och karriären som varit tuffa, särskilt i början. Hans egen pappa (om jag inte minns fel) lärde honom detta med att ha inställningen: ”vad ska jag lära mig på det här?”. Det här fastnade hos mig då, men jag har inte behövt använda mig av det förrän nu.

Michael Caine är både underhållande och klok och har mycket att lära ut. I en annan intervju säger han bl.a att folk går omkring och tror att livet är något sorts genrep inför den stora premiären, men att det är här och nu föreställningen pågår. Man får inga fler chanser. Klokt sagt det också. Frågan är hur man kan omsätta det här i handling?

Tänker på alla er som också har det tungt just nu i spåren av neuropsykiatriska diagnoser: Birgitta/Witchbitch, Judith, Viktoria, Lina/Antigone m.fl. Vi får klappa oss själva på axeln och säga vad kan vi lära oss nu? För någon mening måste det finnas med våra prövningar.

  1. 24 november 2009 kl. 11:13

    Gråter nästan av dina slutord! Det är ju just det jag menar med att sopa….se vilka konsekvenserna är.
    Jag VET att vi är förmögna att göra ngt åt det trots funktionshinder, men vi måste bli medvetna om vad och hur det slagit. Fast det är läskigt hemskt och sååå sorgligt.
    Kram

  2. 24 november 2009 kl. 14:22

    *tadaaa*…har ”fan i mig” fått utredningen på sonen både startad och klar- på 4 veckor. Inte enbart för händelserna, fick ju veta att hans journal fr 2006 inte var gällande. Förra veckan ”ockuperade” jag BUP mer eller mindre och mailbombade….*ler*. Idag var allt förberett med tester osv…och man tog ändå hänsyn till gamla journalen och mitt babbel…

    Det går – men läs mitt inlägg, tror det kan vara ett svar på ditt…(kopierar och lägger in):
    ”Jag blev ännu gladare åt allt beröm jag fick av läkaren över att jag agerat och att jag faktiskt kan se mönster hos mig själv och vilka konsekvenser som blivit av mitt odiagnostiserade liv. Hon sa att det var en styrka att bli medveten och att det är därifrån man går vidare- och att framtiden för min egen del är ljus för med medvetenheten i bakficka kan man arbeta sig förbi många beteenden och medvetengöra vissa funktionshinder. Om jag inte vågat se förödelsen hade det tagit längre tid innan jag såg mina barns gående i mina egna fotspår.”

    För min del, vet jag att jag är på rätt väg nu. Visar hur viktigt det är att se sig själv i vitögat- att våga titta inåt för kunna se ut- och kliva ut ur det som varit. ”Att inte se- är att göra sig själv blind”. Önskar såååå att fler kunde läsa mitt inlägg, min blogg- för att se att man kan använda ”det svarta” till det ljusaste som finns! Varma kramar!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

