Hem > böcker, humor, leva med adhd > Genreps lästips i jul

Genreps lästips i jul

I år har jag bara köpt enstaka hårda klappar till nära och kära. Jag hoppas de kommer att uppskatta det. Samma har det varit på min egen önskelista: böcker. Är jag tillräckligt pigg och samtidigt nedvarvad, brukar det funka utmärkt att läsa. Är jag för pigg och speedad och försöker läsa, brukar  blicken bara hoppa omkring och inget blir läst hur jag än försöker. Är jag för trött går det inte heller. Då hänger inte närminnet med och jag glömmer nästan bums vad jag läst. Det är nämligen en himla konst att kunna läsa när man har ADHD.

Romaner är egentligen inte min grej, däremot deckare, biografier och levnadshistorier. T.ex: Vansinnet – mitt bipolära liv av Marya Hornbacher eller Gå i kras: leva med bipolär sjukdom av Veronica Schelander. De står på min önskelista liksom Mitt himla liv av Olle Carlsson.

Behöver man piggas upp kan jag verkligen rekommendera serieböcker för vuxna. Serien Rocky är en favorit och nu har Martin Kellerman kommit ut med sina samlade serier 1998-2008: Rocky 10 år. Samma gäller Lena Ackebo som firar tjugo år med: Gud va hemskt! Missa inte Sara Granérs: Det är bara lite AIDS eller Så jävla normal av Nina Hemmingsson. Något för oss med dragning åt bisarr humor (och humör). Har nyss upptäckt Lina Neidestams debutalbum Zelda. Garanterat kul för tjejer. En sista goding som måste nämnas och kanske kan ljusa upp i mörkret (oavsett om det är fysiskt eller själsligt) så här på årets mörkaste dag är : Män är från Marstrand, kvinnor är från Ven – Jan och Maria Berglins samlade om relationer. Inget för tonåringar, men för oss som passerat 40.

God jul hälsar jag till er, alla mina läsare!

Kategorier:böcker, humor, leva med adhd Taggar:, ,
  1. 21 december 2009 kl. 23:51

    Vansinnet verkar vara en bok jag ska läsa. Om jag orkar och lever. Just nu är det skit.

    Hur orkar man?

    Önskar dig allt gott och att du får en fin jul och nyår.

  2. genrep
    22 december 2009 kl. 7:33

    Judith:
    Jaa, du. Kan inte annat än instämma om att det är skit. Är fruktansvärt ADHD:ig just nu, vilket tär på familjen. Ska prova ny medicin nu, men blodtrycket spökar fortfarande (även utan någon slags ADHD-medicinering). Vi får försöka ta en dag i taget, du och jag. Finns inte så mycket annat vi kan göra. God jul önskar jag dig. Och ta hand om dig!

  3. 25 december 2009 kl. 11:44

    God fortsättning!
    Hoppas du kan ha en fridefull jul mitt i ADHD-stöket 🙂
    Jag hoppas också att du kan få ordning på ditt blodtryck så du kan få medicin!
    KRAM!

  4. 25 december 2009 kl. 18:52

    God jul i ”efterskott”!!
    Jag är väl i liknande sits som ni båda här…rörig och splittrad, varvad med ångest och längtan…längtan efter vad?
    Ingen aning.

    Skrev upp några av dina lästips…var evigheter sen jag läste en bok för mig själv- köpte en åt mig själv i julklapp…får se hur det går.

    Kram

  5. genrep
    26 december 2009 kl. 11:14

    SmulAnn och Antigone:
    Julen har verkligen gått i ilskans tecken för mig. Arg – så arg, på allt och inget. Fruktansvärt lättirriterad. Och det går inte att styra. Och sedan dåligt samvete och det hjälper ju noll. Suck!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

