Hem > blogg, leva med adhd > Om bloggandets läkande kraft

Om bloggandets läkande kraft

”Att skriva kan ha en läkande effekt”. Rubriken är Dagens Nyheters (Insidan igår), men det kunde lika gärna varit jag själv som sagt det. För så är det och jag är inte ensam om att uppleva det. Jag började blogga, när jag minst sagt befann mig i kris. Hade precis börjat min nyorienteringsperiod efter min ADHD-diagnos som kom hösten-08. Mådde pyton. Var fruktansvärt trött, ledsen och grötig i huvudet. Gick igenom och ältade mina tillkortakommanden, men hade också börjat hitta svaren på varför jag hela tiden upprepade samma ”fel”, vilka varit oerhört påfrestande för familjen och mig själv, såklart. Alla dessa skuldkänslor för att man inte är perfekt och rationell. (Ni förstår säkert att jag är en person med höga krav på mig själv.)

Jag tänker t.ex på det här med att vara den som hela tiden avbryter folk när de pratar – så de inte får tala till punkt, att hela tiden växla aktivitets- och stämningsläge så att folk inte orkar hänga med i svängarna, att ha så svårt att hålla truten och absolut vara tvungen att tuta ut vad man tycker och tänker också innan det är färdigtänkt. Jag skulle kunna ta upp en rad exempel på dåliga samveten jag haft över att jag inte kunnat bete sig som andra. Eller snarare som man lärt sig att fina flickor ska vara: återhållsamma och kontrollerade. Inte hetsa upp sig och gå igång i onödan. Inte ta för mycket plats. Tänka först och handla sen. Vänta på sin tur i samtal. Inte prata mest och högst. Allt detta som är så svårt för oss som har ADHD. Ni vet vad man lärt sig: att tala är silver, men tiga är guld. Tomma tunnor skramlar mest. Vänd andra kinden till. Som man sår, får man skörda. Alla dessa ordstäv riktiga saltströare i sår, när man inte förmår.

Tillbaka till tråden nu. Jag började alltså blogga mot bakgrund av att jag letade efter mig i mig själv. Jag ville ta reda på mer om det här med ADHD och hur det funkar i mitt fall. En resa i mig själv på väg mot något nytt. Det har haft en terapeutisk funktion och det är skönt att få bekräftelse från andra i en liknande situation.

Andra bloggare gör också resor och bearbetar sina känslor och bekymmer på bloggen. Precis som jag har de börjat i någon form av krissituation. Jag tänker bl.a på Björn förlorade hälften av sin familj genom en bilolycka i april 2008. Han förlorade då fru och nyfödd dotter. Kvar blev han och dottern Ellen. Han har den populära bloggen: Singelpappan, som så klart förändrats över tid. Björn har fortfarande många läsare även om driften att att skriva har minska i takt med att livet normaliserats och han fått perspektiv på olyckan och hur den så drastiskt förändrade livet. Många vill gärna fortsätta att läsa om hans liv, men han har fått allt svårare att hitta saker att skriva om, säger han på bloggen.

Exempel på bloggar som startade i kris är Ludmillas blogg. När Ludmilla började blogga handlade det framför allt om hur det är att mista en nära anhörig som tagit livet av sig. I Ludmillas fall den 14-åriga dottern Linnea. Ludmillas blogg och liv har gått vidare och nyligen skiftat fokus rejält. Ännu en gång händer något fruktansvärt. Strax efter att nyligen ha fött en dotter, har hon fått ett cancerbesked och är nu mitt inne i behandlingen. Andra som bloggar om svår sjukdom, är välbekanta Vimmelmamman Lotta Gray. Vet inte hur många som följt henne under hennes sjukdomstid med tjocktarmscancer, men det är väldigt många om man ser till kommentarsfrekvensen.

Igår hade Dagens Nyheters Insidan (pappersupplagan) en artikel om detta med skrivandets läkande kraft. (Det var här mitt inlägg egentligen började.) Artikeln handlade om författaren Jonas Jonasson, som kommit ut på andra sidan efter ett utdraget uttmattningssyndrom. Från att ha varit stressad egenföretagare i mediabranschen, blev han tvungen att sadla om och hitta ett nytt spår för att bota sin stress, oro och ångest. Jonas hittade tillbaka just genom att skriva och det blev en kritikerrosad roman med titeln: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

I en biartikel har Insidans journalist Thomas Lerner intervjuat två experter på stress, som bekräftar teorin om skrivandets läkande kraft. I USA har James Pennebaker, professor i psykologi, studerat hur människor som haft traumatiska upplevelser kunnat återhämta sig med hjälp av att kunna ”skriva av sig”. Metoden kallas emotionellt skrivande och har visat sig påverka immunförsvaret positivt. Sårläkning påskyndas, blodtrycket sänks liksom kortisolnivåerna i blodet. (Du kan läsa mer om detta i DN. Länk kommer här när DN lagt ut artikeln på nätet.)

Slutsats: fortsätta skriva om era känslor, ångest, bekymmer. Om inte annat, så för er egen skull. För det tänker jag göra.

PS: Fler läsvärda bloggar som också handlat om kriser i livet, speciellt skilsmässa, är Ensamma pappan som skrivit det här starka inlägget och Hela hustrun som skriver starkt om det mest privata.

  1. 12 januari 2010 kl. 16:15

    Just att skriva har varit ett av mina sätt att överleva. Utan orden vet jag inte hur jag skulle orkat. Allt gott önskar jag dig!

    Värme och ljus

  2. genrep
    12 januari 2010 kl. 18:32

    Sara: välkommen hit. Det finns så många som har något viktigt att berätta. Som t.ex du.

  3. Ji
    13 januari 2010 kl. 9:13

    Tack, du skriver så bra och träffande om ADHD, så jag har tom skrivit om dig på min blogg.

    Jag känner igen mig som karbonpapper har lagt sig mellan dina inlägg och hur jag känner.

    Tack 🙂

    • genrep
      13 januari 2010 kl. 17:51

      Ji:
      Jag blir alldeles rörd. Tack själv.

  4. 13 januari 2010 kl. 13:45

    Tack för det här jättebraiga inlägget. Jag tar mig friheten att länka. Det du säger är så rätt och helande. Precis som själva bloggandet kan vara för vissa av oss.

    Varm kram och tack för alla dina värdefulla och fina kommentarer hos mig, när jag varit som mest trasig och utanför.

    • genrep
      13 januari 2010 kl. 17:53

      Birgitta:
      härligt att du mår lite bättre. I alla fall tror jag det för jag börjar känna igen tongångarna (och det säger jag inte för att fjäska, för det finns inte i min föreställningsvärd ens :). Vet inte hur man gör.)

  5. 15 januari 2010 kl. 10:49

    det är fantastiskt skönt att djupdyka ned i en blogg som din. du har kommit så mycket längre än jag i hela tänket kring adhd:n. jag lär återkomma. igen och igen 🙂

  6. 31 januari 2011 kl. 12:17

    Tack för ditt inlägg, beskrivande och bekräftande, jag vill oxå ”finna mig själv”, på djupet inte längre så som ”alla andra” genom sociala konventioner och belöningssystem vill att jag ska utvecklas, vara bra på, bli bättre på. Jag vill återta mig själv – min egen kropp och själ. Kunna känna vem jag är, vad jag vill, hur jag mår och vad jag behöver. Önskar dig en bra dag! Anneli

    • 31 januari 2011 kl. 17:58

      fikadax: völkommen hit. Detsamma önskar jag dig.

  1. 13 januari 2010 kl. 13:47

Kommentera

