Hem > leva med adhd > Utan sömn blir man sjuk

Utan sömn blir man sjuk

Nyligen publicerade flera svenska dagtidningar nyheten om att effekterna av sömnbrist sitter i längre än många tror. Ett amerikanskt forskarteam under ledning av dr. Daniel Cohen of Boston’s Brigham and Women’s Hospital, har studerat hur människor som är vakna större delen av dygnet och därför får för lite sömn per natt under en längre period, fungerar.

Försökspersonerna hölls vakna i 33 timmar och fick sedan sova i tio timmar, under en tre-veckorsperiod. Sedan mättes deras reaktionsförmåga. Andra försökspersoner hölls vakna i ett dygn och fick sedan sova i 14 timmar. Det visade sig att att samtliga försökspersoners reaktionstid ökade och minnes-, tanke- samt uppmärksamhetsförmågan sänktes kraftigt.

Två saker kunde forskarteamet konstatera: att ta igen förlorad sömn tar längre tid än man tidigare har trott och att långvarig sömnbrist ackumuleras i kroppen. Inga förvånande resultat, eller hur? Det är ju så det går till att bli utbränd/utmattad (såvida man inte är kvinna och ammar, för då har man hjälp av en massa hormoner för att fungera trots sömnbrist – men inte hur länge som helst.) Enligt sömnforskare på Karolinska Universitetssjukhuset är sömnstörningar sannolikt porten till utbrändhet för en person som är stressad. Stressade människor sover lättare än andra och microvaknar vid flera till fällen under natten. Då hamnar man inte i den djupsömn som är nödvändig för att man ska kunna återhämta sig och få tillräcklig vila.

För vad händer i kroppen om man inte sover tillräckligt? Jo, det hormonella systemet, ämnesomsättningen och immunförsvaret rubbas. Bland annat ökar stresshormonet kortisol i kroppen, förmågan att reglera blodsocker försämras och puls, blodtryck, blodfetter påverkas. Långvarig sömnbrist utlöser dessutom nästan alltid depressioner.

Själv har jag lärt mig att mat och sömn är oerhört viktiga för att jag ska kunna funka. Jag är lite som Skalman med mat- och sovklockan. Äter jag inte på regelbundna tider sjunker blodsockret och jag blir stingslig värre. Samma blir det om jag inte sover en hel natt utan avbrott. Receptet för att må och fungera bra är att sova minst sju timmar per natt och det stämmer för mig. Men min ADHD har fört med sig att jag innan medicinering hade ett omättligt sömnbehov. Skulle kunnat sova hur mycket som helst, utan att bli piggare. Inte konstigt alls, när man tänker på det så här i efterhand. Med ADHD, har man lägre vakenhetsgrad i hjärnan (och centrala nervsystemet) än andra. Att bli hyperaktiv är ett sätt att höja aktivitetsnivån och hålla sig vaken. (Har man ADD, dvs ADHD utan H:et för hyperaktivitet, är man underaktiv.)

Tycker också att det är viktigt att ha klart för sig att människor som sover för lite kan uppvisa typiska ADHD-symptom, trots att man inte har det. Problem med de kongnitiva förmågorna, uppmärksamheten och humöret. Forskning har visat att elva-tolvåringar som får mindre än sex och en halv timme sömn per natt har liknande koncentrations- och beteendeproblem som barn med ADHD.

Här kan du läsa mer om sömnproblem hos barn med ADHD – för det är ganska vanligt. Både hos barn utan och med ADHD-medicin. Som barn och ungdom var jag absolut piggast på kvällen. En riktig nattuggla. Min dygnsrytm var inte gjord för att passa en skoltillvaro. Att gå upp på morgonen och komma iväg till plugget var en plåga. Fortfarande är jag egentligen nattuggla, även om jag tvingades svänga om under småbarnsåren för att överhuvudtaget orka. I nuläget, om jag missar sömntåget vid 20-/21-tiden, är det ren lögn att försöka sova förrän efter ett-tiden på natten.

Läs gärna mer i ämnet sömn på Karolinska universitetsjukhuset temasida där de samlat allmän information om sömn och sömnrubbningar.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 22 januari 2010 kl. 6:37

Kommentera

