Hem > blogg, leva med adhd > DN uppmärksammar bloggandet

DN uppmärksammar bloggandet

Idag startar Dagens Nyheter Insidan en artikelserie kallad: Livet på nätet, som bl.a handlar om oss som bloggar. Först ut i en intervju är Sanna Lundell, ni vet rockmyten Ulf Lundells dotter tillika skådisen Mikael Persbrandts sambo. Hon började blogga i samband med sin tredje graviditet för föräldrasajten mama.nu.

Tydligen är Sannas blogg väldigt välbesökt, trots att hon inte skriver varken om kända pappa eller sambo. För det vill hon inte. Sanna skiljer på att vara privat och vara personligt och hon säger att hon själv väljer vad hon vill och inte vill berätta, i motsats till att bli berättad om i media där det inte går att styra vad som sägs om en. Sanna säger också att hennes blogg-ego skiljer sig mycket från det ”riktiga” jaget. Får man tro artikeln kör Sanna också med en del fiktiva inslag i sin blogg. (Fiktiv kommer ju av ordet fiktion som betyder att  något är påhittat eller uppdiktat och inte stämmer med verkligheten.) Det senare känns väl sisådär: att man diktar ihop saker för att behålla läsare. Men såklart bloggar ju Sanna på andra villkor än vi andra. Hon gör det professionellt och får betalt för sina insatser av Mama. Då gäller det att inte svaja och plötsligt inte ha något att skriva om, utan att leverera.

Sanna Lundell tar i DN-intervjun upp detta med faran att vara gränslös i sin blogg och att lämna ut sig själv för mycket. Framför allt som man serverar sig på fat till en stor mängd läsare, som kanske inte alltid är så snälla. (Den här med att inte vilja lämna ut allt om mig själv och mina närmaste har jag tidigare tagit upp här i min blogg, i ett försök att förklara varför jag skriver under pseudonym.) Även DN:s Isabella Iverus skriver om faran i att lämna ut för mycket av sig själv och sitt privatliv. Hon har pratat med Olle Findahl, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, som vet en del om svenskarnas internetanvändande. Bloggandet har ju krupit ner i åldrarna. Speciellt aktiva bloggare är tjejer i tonåren och upp till 25, som dagboksbloggar på ett väldigt utlämnande sätt om plugget, familjen, pojk/flickvänner, kompisar, känslor och tankar.

Om det säger Olle Findahl: ”…riskerna är ändå att en del människor, särskilt unga, inte alltid tänker på de långsiktiga konsekvenserna. De kan skriva om saker i affekt och det kanske känns okej att säga något i stunden. Men det de skriver om finns kvar på internet länge…” Och visst har han helt rätt. Även om det som sägs går att radera i efterhand är det ändå sagt och kanske kommenterat och ombloggat av andra. Något att tänka på, inte minst för oss med ADHD som inte tänker efter före. Gränslösheten och inte minst impulsiviteten kan vara förödande, speciellt om man är förbannad. Själv tycker jag ändå att skrivandet på bloggen ger mig möjlighet till eftertanke på ett helt annat sätt än om jag pratar. Där kan min impulsiva sida ställa till det riktigt ordentligt, eftersom jag som ADHD-person ofta saknar filter. Det som pågår i huvudet, brukar hoppa ut genom munnen, vare sig jag vill eller inte. Ofta måste jag säga saker innan de går förlorade och försvinner i flödet av så mycket annat, eftersom det är så himla mycket som pågår i min ADHD-knopp.

Ett exempel på en bloggande ung kvinna som lämnar ut sig på gott och ont är Tjelsi – som också bloggar ur diagnosperspektivet bipolär/borderline. Hon har nu avverkat 300 inlägg. Under förra året fick bloggandet oanade konsekvenser, när Unionens A-kassa blev en av hennes nya intresserade bloggläsare. Själv tycker jag att poängen med Tjelsis blogg är just att hon är personlig och utlämnande. Det är det som ger åtminstone mig läsvärde.

Innan jag slutar detta inlägg vill jag gärna rekkomendera den intressanta DN-artikeln om fejkbloggar, som publicerades i gårdagens DN-Söndag, för såna finns ju också.

Kategorier:blogg, leva med adhd Taggar:, ,
  1. 19 januari 2010 kl. 0:16

    Vad snällt skrivet 🙂 Tack!

    Väldigt intressant inlägg, bra jobbat!

  2. 19 januari 2010 kl. 16:28

    Tjelsi:
    välkommen. Och du apropå jobbet du skrivit om i bloggen: det kommer att gå fler tåg. Att må bra är viktigare. Hur har det gått med ADHD-utredningen? Blev det någon?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

