Hem > leva med adhd > Dosett-tips från Genrep

Dosett-tips från Genrep

tablettförvaring s.entiel

Att hitta kuliga och praktiska dosetter är inte helt lätt. Apoteket har ju på senare år hottat upp sitt utbud, men de är för stora tycker jag. I alla fall om man bara behöver veckodosera två stackars tabletter. För sorterar jag inte upp veckointaget, glömmer jag helt enkelt bort att ta eller blir prillig över att jag inte kan minnas om jag tagit min medicin. Kör just nu med supertråkiga Dosett-mini från Apoteket. Vet att det finns folk som lyckas vara kreativa och pimpar upp dem genom att klippa, klistra, lackera, pärl/bilddekorera och måla. Fast jag saknar de talangerna helt.

På Apoteket går det också att hitta pillerboxar (eller läkemedelsdispenser som det heter) med ett förslutande hölje som liknar en modern dagbokspärm. Tyvärr har de tagit bort de djurmönstrade som fanns för ett år sedan och övergått till något slags tråkigt Marimekko-randigt. Blä. Varsam, som säljer olika typer av hjälpmedel, säljer också flera olika typer av pillerboxar. Men ingen av dem har fallit mig på läppen.

Förra veckan snubblade jag över S.entiel – en helt ny tablettdoserare. Egentligen har den tagits fram för hälsokostbutikerna för att dosera det dagliga intaget vitaminer. Men tablett som tablett tycker jag. Utseendet är väldigt stramt. Närmast som en varpa (kanske för att det är gotländsk design på den) eller som gamla tiders pessardosa. I like!

PS: För er som är extra snurriga och konsumerar många piller per dag, kan jag rekommendera elektroniska Dosis.

Kategorier:leva med adhd Taggar:, , ,
  1. Mia
    15 mars 2010 kl. 21:16

    Oj vad mycket dosetter det finns. Det visste jag inte, och jag ska va sjuksyrra, ha ha. Men den elektroniska lite större har vissa av mina patienter( jobbar inom psyk) men de flesta har de gamla ”tråkiga” röda. Och du kan väl ana vilka vi delar ut när landstinget står för kalaset;)

  2. 16 mars 2010 kl. 15:36

    Jag har köpt småburkar för att pimpa dem och ge bort till såna som lyckats med cs eller vad det nu är för medz, men jag har inte kommit vidare. Har däremot pimpat massor av andra saker, så skulle du vara trakterad är det bara att dra iväg ett mejl, du har ju adressen där… 😉

    Och vad jag gör kan du se genom att kolla på länken. 🙂

  3. antigone38
    17 mars 2010 kl. 21:38

    *ler* jag gillade samma som du….vill jag också ha!

  4. Sofie
    28 februari 2012 kl. 8:24

    Jag kommer inte in på S.entiel?

    • 20 mars 2012 kl. 18:03

      sofie: pröva igen jag har uppdaterat länken

  5. Frida
    25 juli 2012 kl. 12:17

    Haha, var just ute på nätet och letade efter en mindre dosett för mina Concerta eftersom att jag senast i förmiddags fick ett lättare utbrott över att jag inte kunde minnas om jag tagit eller inte (tog det som ett tecken på att jag nog inte hade det…), och hittade den här sidan när jag googlade. Fastnade lite för S-ential (fast synd att de inte verkar ha den lilla varianten till försäljning) och såg först nu att det var en ADHD-blogg jag hamnat på… Skönt att vara i gott sällskap med sin pillervimsighet! 😉

    Har annars sett några smala avlånga rundade i knalliga färger (aningen roligare design än de traditionella tråkdosetterna, smidigare att stoppa i handväskan också) med 7 fack på nåt apotek förut, de kostade inte så mycket heller, men det var innan jag började med Concerta så jag köpte ingen. Fast S-entinel är ju lite stiligare, skriker liksom inte ”tablett!!” om den.

    Hmm de där med dagbokspärmar har jag aldrig sett, vet du om de fortfarande finns att få tag på? Jag kan leva med Marimekkorandigt. 😉

  6. 01 augusti 2012 kl. 22:19

    frida: välkommen hit. som du sett gjordes inlägget för c:a två år sedan. vet inte hur det är med utbudet på dagbokspärmar. googla vet jag.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

