Hem > leva med adhd > ADHD-klockan för mig

ADHD-klockan för mig

Nu har jag hittat klockan för mig. Var ett tag inne på hjälpmedelslösningen Memo Comai som är mobiltelefons- och internetbaserad. Den ger användaren påminnelse-, planerings- och uppmärksamhetsstöd. Men har nu förkastat den helt. Använder klocka med larmfunktion (ibland mobiltelefonen med larm), vanlig kalender och bandspelare. När det gäller mobiltelefonen måste den ju vara på för att funka som hjälpmedel, annars kan den inte larma och påminna. Påslagen gör den mig alldeles för tillgänglig. Det skapar bara en massa stress hos mig. Folk som vill ha min uppmärksamhet och tid när jag behöver fokusera på annat.  Så det är ingen bra lösning alls.

Det som var bra med Memo Comai i mobilen var att det går att programmera in larmen via datorn, vilket verkligen är min melodi. Avskyr små knappar som det ska pillas på i rätt ordning dessutom. Och nu har jag hittat vad jag söker: Timex Ironman USB. Klocka som man kan programmera via datorn. Här hittar du en beskrivning av den. Vill ha! Undrar just om min arbetsterapeut kan förskriva en sådan eller om det inte ingår i sortimentet som hon bestämmer över.

Fler inlägg om kognitiva hjälpmedel hittar du här.

  1. Mia
    17 mars 2010 kl. 12:18

    Jag gillar din sida! Så mycket jag lär mig varje gång. Min son är lite liten än men han har verkligen ingen tidsuppfattning. Han kan klockan klanderfritt (före alla andra) men kan inte lära sig hur lång en halvtimma är eller avgöra om det är fm eller em. Sååå svårt för mig att begripa. Därför läser jag massor!

    • 17 mars 2010 kl. 16:08

      Mia:
      Det här med sonen är inget anmärkningsvärt, tycker jag (även om vi ADHD:are har en lite annorlunda tidsuppfattning än andra). Det tar ända upp till mellanstadiet innan detta med tid blir något man normalt kan känna – att det gått en kvart. Vill man kan man träna med äggklocka/timer i samband med kort aktivitet. T.ex genom att säga: ”nu har du si och så länge på dig att duscha”. Det blir ett sätt att lära känna i kroppen hur länge fem eller tio minuter är. För barn med särskilda svårigheter finns hjälpmedel som visar tiden mätbart med hjälp av färg eller antal prickar som försvinner ju närmare en inställd tid man kommer (mätsticka), för att visuellt förstärka (om man skulle behöva).

  2. Ji
    18 mars 2010 kl. 6:36

    Jag behöver en sån klocka för att kunna komma ihåg att gå hem ifrån jobbet 😉

    • 18 mars 2010 kl. 7:47

      Ji: har också alltid varit mitt problem, (att komma hem från jobbet alltså). Bestäm tid när du ska/måste gå ut från jobbet och sätt timern/larm på 20 min innan. Sedan är det bara att ta sig i kragen och följa larmets kommando.

  3. mamman
    09 april 2010 kl. 22:03

    Jag har bestämt mej för att testa Memo Comai =) Får vara testperson, vilket gör att jag får behålla programvaran samt att jag slipper betala hjälpmedelssvgiften. Får även Chrono Comai deras bildstödsprogram till min mobiltelefon!

    Längesen jag läste hos dej nu, men ska ta mej i kragen (vilken krage =) ) och försöka vandra runt bland mina gelikar mer..

    Kram!

    • 10 april 2010 kl. 9:23

      mamman: kramar tillbaka!

  4. 05 mars 2012 kl. 15:45

    Fick min diagnos 2010 men ingen har tipsat om ev hjälpmedel.
    Är det bara att kontakta arbetsterupet på hc? eller krävs något annat.

    Jag har full kaos i mitt liv, småbarnförälder och själv diagnoserna bipolär och adhd.
    Vill ha all hjälp jag kan få i vardagen och klockar verkar super

  5. roger
    04 april 2012 kl. 19:36

    hang in there! R.

  6. Cecilia Holmedal Gren
    28 maj 2017 kl. 21:45

    var kan jag köpa denna klocka???

    • 26 september 2017 kl. 19:01

      Tack för ditt inlägg. Föreslår att du googlar detta. Det har hänt en del sedan jag skrev mitt inlägg.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

