Hem > leva med adhd > Inget mer korttidsverkande Equasym i Sverige

Inget mer korttidsverkande Equasym i Sverige

Läkemedelsbolaget Shire Pharmaceuticals Ltd som tillverkar korttidsverkande ADHD-medicinen Equasym levererar inte längre till Sverige. Häpnadsväckande men sant. Detta fick jag veta av Apoteksbolaget idag, eftersom medicinen inte längre finns att få på apoteken. Alternativet är att din läkare skriver ut Ritalin (finns i dosen 10 mg) som tillverkas av Novartis och sägs ha har motsvarande innehåll av metylfendiathydroklorid. Eller Medikenet. Tyvärr innehåller de laktos, till skillnad från Equasym. Equasym som depottablett (dvs med modifierad frisättning) finns fortfarande kvar på den svenska marknaden. Tyvärr är det som så många gånger förr: patienten drabbas av att läkemedelsbolagen plötsligt och utan föregående information bestämmer sig för att ändra sin försäljning.

Kategorier:leva med adhd Taggar:, ,
  1. pb
    27 april 2010 kl. 18:37

    Att det ”ska vara” samma sak enligt läkare och andra är som bekant tyvärr inte samma sak som att det är det. Jag vet hur t ex Tradolan (värktablett) från en firma funkar fint medan ”samma” preparat från en annan firma ger mig hysterisk klåda. Då är det tillsatser som gör skillnaden, den enligt vissa omöjliga eller iaf försumbara.

    Vad förbannad jag skulle vara om jag nu tog Equasym… (Inget cs funkar på mig, eller inte de sorter jag testat iaf. Dvs, det funkar, men biverkningar och fel ”verkan” gör det omöjligt att ta.)

    • 27 april 2010 kl. 18:50

      PB: don´t i know it. Blev lite desperat först. Men vad göra? Depot funkar inte för mig, hjärtat och blodtrycket. Och det sägs ju vara samma sak fast med långsammare verkan. Man blir smått galen. Tror att detta kan bli något av en medicinkris för många.

  2. 28 april 2010 kl. 10:07

    Läkemedelsvärlden är en alltmer sjuk värld och som patient är man verkligen nästintill livegen när det kommer till kritan. Sonen tar ”snabbverkande” Ritalin på eftermiddagen som tillägg till sin Concerta han har på morgonen.

    Hoppas det löser sig för dig! Kram

  3. 02 maj 2010 kl. 11:11

    Det var då verkligen märkligt! För min lillgosse påbörjade precis medicinering med ”Equasym Depot 1o mg” nu den 29/4 2o1o (som vi hämtade ut den den 28/4 2o1o på apoteket – utan problem).

    Om dom nu skulle sluta leverera den till Sverige så önskar man ju att förskrivaren blir informerad om det, så dom inte skriver ut en medicin som sen inte kommer att fungera att fortsätta med ifall den fungerar bra. *suckar*

    Eller är det bara ”Equasym 1o mg” som slutar levereras till Sverige, men ”Equasym Depot 1o mg” kommer att finnas kvar? Eller vadå?

    • 02 maj 2010 kl. 20:47

      Nilla: jajamänsan. Depot-varianten finns kvar (dvs med långsam frisättning). Men inte den snabbverkande Equasym, som jag och många är ”beroende” av för att funka. Tyvärr är det så här med läkemedelsbolagen.

      • 03 maj 2010 kl. 8:21

        Åh vilken tur för oss… Blev lite orolig där för en stund. Trist dock för er andra som vill ha den snabbverkande Equasymen…

  4. 02 maj 2010 kl. 12:45

    Det som pb säger om Tradolan känner jag mycket väl igen eftersom jag också åt dessa länge och när dom byttes ut av likvärdiga som Apoteket tyckte blev inte verkan lika effektiv eller till och med uteblev. Jag är helt övertygad om att tillsatserna påverkar jätte mycket och kan helt förändra verkan för vissa personer.

  5. 02 maj 2010 kl. 20:49

    Judith: visst är det så i många fall. Bävar, eftersom jag haft det så snurrigt med att hitta rätt typ och dos av medicin. Men måste ju pröva först.

  6. p-o
    06 november 2010 kl. 16:25

    Meningen med den generiska substitutionen dvs att du ska få tillgång till det billigaste preparatet är att staten ska slippa betala en massa extra för ett varumärkes skull, en sund regel i sak, som du nu tyvärr drabbas av. Tycker det finns all anledning att ta strid för din rätt till ett läkemedel som du inte är allergisk emot. Tittar man på hur dessa preparat kan bytas ut mot varandra så tycker jag att ditt läkemedel bör kunna importeras till dig om de andra innehåller substanser du är allergisk emot. reglerna är inte helt glasklara, men som jag ser det bör du få det medel som fungerar bäst för dig, i detta fallet utan extra kostnad då de andra medlen inte utgör ett seriöst alternativ för problemställningen.

    Kan apoteket inte leverera den läkemedel din läkare ordinerat dig så bör apoteket leverera den substansen generiskt. De normala alternativen är inga alternativ för dig om du är laktosintolerant. Det borde inte vara några problem för apoteket att ta hem det medel du behöver för din hälsa utan extra kostnad. Vad säger din läkare om det?

    • 06 november 2010 kl. 17:07

      P-O: Mycket vatten har flutit under broarna sedan jag skrev detta. Inget laktosfritt liknande preparat finns att få tag på i Sverige. Mycket hände när apoteksmarknaden förändrades. Man får vara glad över att det finns produkter som Lactrase.

  7. p-o
    07 november 2010 kl. 17:08

    Uh, ser man på, där lärde jag mig något nytt, kände inte till Lactrase sedan tidigare. Utgår från att det fungerar bra med medicinen nu då och att det i varje fall på den fronten är ok.

  8. 19 juli 2012 kl. 15:46

    Hoppas att du hittat en fungerande medicinering vid det här laget, om inte så tycker jag du ska be din läkare att ansöka och licens för att ta in direktverkande Equasym i din styrka. Det är ett relativt enkelt förfarande där läkaren skriver i en blankett med motivation varför du behöver ett läkemedel som inte längre tillhandahålls i Sverige, blanketten skickas till läkemedelsverket i Uppsala som sedan tar ställning till om de ska godkänna ansökan och ge ditt apotek licens att beställa in och sälja detta läkemedel som inte längre finns registrerat i Sverige. Vid allergi eller intolerans så godkänns dessa licenser oftast om det finns godkända läkemedel med samma substans och dos.

  9. 01 augusti 2012 kl. 22:15

    KaptenKaos: välkommen hit. inlägget du kommenterat skrevs 2010. min medicinering fungerar utmärkt nu mera. jag äter redan direktverkande fast ritalin (eller motsvarande som apoteket erbjuder)- sedan flera år. men faktiskt inte varje dag, eftersom jag lärt mig och lever strukturerat. numera vet när jag behöver lägga till metylfendiatmedicin. bl.a när jag ska träffa mycket folk, vara på möten, gå på kalas med många människor osv. min grundmedicin är strattera och den har visat sig räcka ganska långt, när jag vet hur mina dagar ska se ut. det är just mycket folk samtidigt som inte funkar så bra för mig.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

