Hem > leva med adhd > Rapport om medicinläget

Rapport om medicinläget

Då var det dags att uppdatera er om medicinläget. Jodå, jag håller sedan några månader fast vid kombinationen Strattera (på morgonen) och Equasym (snabbvarianten två gånger om dagen). Har fortfarande kvar Equasym-tabletter – de som inte längre säljs i Sverige. När de tar slut ska jag börja ta Metamina istället, även de av snabbvarianten som går ur efter ett par timmar. Det här betyder att jag får sätta på påminnelselarm två gånger under dagen för att minnas att ta medicinen. Det funkar ganska bra.

Får livet att funka hyfsat med hjälp av ADHD-medicinerna och hjälpmedlet Memo-comai i mobilen. Men jag tycker inte att jag upplever riktigt samma goda effekt som jag fick i början av medicineringen. Det svajar under dagen humörsmässigt. Är ganska stingslig vid hemkomst från arbetet – den tid då man ska måna om familjen, fråga hur folk haft det under dagen, läsa läxor, småprata osv. Jag klarar inte det utan måste stänga av och varva ner genom att sitta framför datorn ett tag. Annars fräser jag värre än värst.

Läste just ett intressant blogginlägg hos Lotta Abrahamsson, som själv har ADHD och aspergers syndrom och föreläser och handleder andra kring hur man kan stödja elever med dessa diagnoser. Lotta beskriver där hur hennes resa med olika mediciner sett ut. Hon konstaterar att det är viktigt att ha en doktor som faktiskt förstår sig på och har erfarenhet av både diagnos och mediciner. Och jag utläser också att det gäller att ha tålamod innan man hittar rätt. Det tar nämligen tid att både hitta rätt kombination av medcinin och att ställa in den. Lotta skriver också om det hon kallar reboundeffekt från medicinen. Inlägget hittar du här. Och mina (många) inlägg och trassliga erfarenheter av ADHD-mediciner hittar du här.

  1. 30 juni 2010 kl. 17:06

    Men oj, vad mycket intressant du har skrivit om ADHD och medicinering! Själv har jag Efexor depot 300mg + Concerta 54mg på morgonen och en extra Concerta 36mg mitt på dagen. Fungerar bra, än så länge iaf. Jag tror jag lägger en länk till dej, så jag hittar hit igen! Keep up the good work!

    • 01 juli 2010 kl. 18:40

      Cattis: tack. Du med.

  2. 30 juni 2010 kl. 19:10

    Jag har ett litet helvete nu igen. Måste gå ner i dos igen då jag har bortdomningar av kraftig sort i benen, särskilt vänster sida är drabbat men även höger. Det känns som det brinner i huden på mig från bröstet och ut i armarna. Tryck över bröstet som gör att det känns svårare att andas. Det är bättre när jag minskar dosen Metamina men då mår jag också så himla mycket sämre.

    Och nu är det semestertider och hela tiden när jag föreslagit förut att kombinera så får jag avslag och att vänta först vad Metamina ger. Och tja…. så går det åt helvete istället.

    Usch det är så himla jobbigt och att hela tiden vara ensam också. Aldrig någon hemma att ”beklaga” mig för. Ingen att få en kram av. Fan så jäkla tungt allt blir. Mår inget bra nu.

    • 01 juli 2010 kl. 18:39

      Judith: och jag som hoppades. Äter du depot eller snabbvarianten? För jag tål ju inte depot. Det verkar ju som att du faktiskt inte tål den här typen av mediciner. Önskar så att du kunde hitta en bra och erfaren doktor, som kunde hitta rätt medicincoctail för dig. Undrar om vi kvinnor är särskilt känsliga. Vet att östrogen och metylfendiat kan påverka varann negativt under menscykeln. Hör aldrig något om karlarnas biverkningsproblem. Förstår om det känns tungt. Man griper efter halmstrån och vill må bra. Önskar dig allt gott och kramar!

  3. Leah Gavelli
    26 juli 2010 kl. 17:53

    *tittar in* / en tjej med adhd

  4. 04 december 2012 kl. 22:21

    Hej ”Genrep”!

    Jag hittade din blogg då jag sökte på Strattera. Jag har läst runt lite här inne och följer dig nu mer i wordpress. Särskilt tack för dina två inlägg om utmattningsdepression och adhd.

    Jag fick diagnosen add för ca 7 mån sedan. Diagnosen ändrades sedan till adhd efter att jag bett om att få göra qb-test, vilket visade på en kraftig hyperaktivitet. Jag medicinerar med Conterta. Effekten är inte jättetydlig, men jag har inte heller haft några direkta biverkningar (förutom minskad aptit). Nu är jag sedan 5 veckor deltidssjukskriven för depression (jag personligen misstänker dock utmattning, efter att ha läst dina inlägg) så nu funkar inget särsklit bra. Därför vill ssk och läkare att jag avslutar Concerta och börjar ta Strattera istället. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om det… Om inte Concerta hjälper mig ordentligt, kommer då Strattera göra det? Jag har fått för mig att den inte är lika effektiv, men jag har kanske fel? Jag känner nog att läkaren först borde göra en mer grundlig utredning kring mina nuvarande symtom och situation innan de börjar ändra mediciner. Du får gärna komma med synpunkter om du orkar och har lust.

    Tack för en bra blogg!!

  5. 11 december 2012 kl. 18:23

    aakandrew: ställ frågan om anledningen till bytet. det är två helt olika medicintyper. strattera är en gammaldags depressionsmedicin som inte längre anses vara gångbar mot just detta. kanske är det för att de vill kombinera flera mediciner framåt och att concerta då inte funkar ihop med annat. tror jag läst just om detta någonstans. för mig var det concertan som vände utmattningen, även om den gav biverkningar. det tar tid att ställa in mediciner som concerta. det kan ta månader innan man hamnar på rätt dos och hjärnan börjat vänja sig.

  6. 11 december 2012 kl. 21:33

    Tack för svaret genrep! Anledningen till bytet är att de inte tycker Concerta hjälpt mig i tillräckligt stor utsträckning. Nu efter en vecka utan, så märker jag att allt är mycket svårare, men känner mig också mindre stressad. Får se vad de säger när de ringer nästa gång. Känner mig just nu bara rätt less på dem allihopa (läkare, psykolog ssk). Ogillar deras sätt och retar mig på allt o alla 😦 Hoppas det vänder snart…

    Gott nytt år 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

