Hem > familjeliv, leva med adhd > Saker jag skulle men inte gjort

Saker jag skulle men inte gjort

Sommaren lider mot sitt slut – det är bara att inse. Det har gått alldeles för fort, som vanligt. Vart tog tiden vägen? En fem veckors semester som vuxen kan ju inte riktigt liknas vid de oceaner av tid man upplevde sig ha som barn under sommarlovet. Och oftast har vi vuxna ju lyckats planera upp större delen av semestern ”för att hinna det som ska hinnas”. Träffa vänner, ta itu med något projekt som att renovera och måla eller hjälpa släkten med något liknande.

Så har det nu inte riktigt varit för mig denna sommar. Jo, jag upplever att den gick för fort. Kanske är jag nöjdare än på länge för att jag inte satte upp en massa måsten på göra-listan denna gång. Jag har genomfört det enda större projekt jag planerat: att gräva om och nyanlägga en rabatt som totalt växt igen på landstället och varit något i en nagel i ögat på mig under flera år. Allt annat jag gjort har varit mer av karaktären: om jag har lust och det finns tid.

Det här gör mig faktiskt ganska stolt. För det är resultatet av envist jobbande med mig själv. Det kräver en hel del ansträngning och energi att styra sig själv. Att ta till sätt att varva ner på och skärma av när ADHD-hjärnan skriker för full hals: ser du inte allt som du måste göra! Och som vi med ADHD vet blir det svårt att genomföra och avsluta projekt, när hjärnan driver på och berättar om fler saker att göra. Sånt är livet för en som drivs av impulser. Det blir varken hackat eller malet.

Fast visst finns det saker jag tänkt jag skulle göra, men som inte blivit av. Som att börja stavgå på morgonen, medan familjen fortfarande sover. Här kommer min lista på sånt som jag ville, men inte gjort.

Saker jag inte gjort i sommar, men nog tänkte göra:

  • börja stavgå på morgonen
  • göra mina yogaövningar
  • blogga och speciellt lyfta vissa ämnen
  • börjat på den där boken jag så länge velat skriva
  • träffa vänner jag inte sett på länge
  • hångla mer
  • åka och campa
  • baka matbröd
  • beskära träd
  • lösa korsord
  • läsa deckare
  • lägga pussel
  • spela alfapet
  • lära den yngre generationen att på riktigt använda Word i datorn
  • hitta ett par schyssta snyggskor
  • lyssna på radions sommarpratare nästan varje dag (i ärlighetens namn var många av de som deltog i år inte särskilt spännande)

Det var nog det hela. Se det som en utmaning – gör din egen lista och bestäm sedan för att vara rätt nöjd ändå genom att göra en till lista med saker som du faktiskt hann och genomförde. Och kanske framför allt: de gånger du prioriterade rätt (”jag gjorde det istället för det”). Vi som har bokstavsdiagnos har ju rätt svårt för detta, att förstå vad som faktiskt är viktigast vid olika tillfällen och välja ut det.

  1. 22 augusti 2010 kl. 11:40

    Jag är otroligt nöjd med min sommar. Visserligen har jag också plågats på nöjesparker, men ändå klarat otroligt mycket. Vetat att ta det lugnt innan det går överstyr. Tagit mina ensamma turer då behovet funnits där. Det känns som att jag är på rätt väg i min egen rehabilitering. Jag hade gärna gått ner i vikt och tränat mer, läst mer och lyssnat på alla sommarpratarna etc, men jag har inte lust att vara missnöjd för det. Jag börjar inse att man kan inte hinna allt det man vill…

    Jag antar att din saker-jag-är-stolt-att-jag-har-gjort-i-sommar-lista skulle bli minst lika lång!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

