Hem > leva med adhd > ADHD-hjärnan mer omogen

ADHD-hjärnan mer omogen

En av de senaste vetenskapliga nyheterna kring ADHD, är att man hittat stöd för tesen att ADHD-hjärnan mognar på ett helt annat sätt än en ”vanlig” odefekt hjärna.

Amerikanska forskare har undersökt mognaden hos olika hjärnor genom att studera en och annan vilande hjärna med hjälp av magnetkamera. Det är tydligen mycket lätt att kunna bedöma en frisk och välutvecklad hjärnas ålder. Det forskarna kom fram till, och som ju inte är något revolutionerande för oss med bokstavshjärna, är att när en hjärnas mognadsnivå inte stämmer med den fysiska åldern hos den som undersöks, så kan det vara ett tecken på autism och ADHD.

Det är bara att konstatera att för vissa växer ADHD:n bort och för oss damptanter så utvecklades aldrig de där delarna av hjärnan till fullo 🙂 . Dvs kommunikationen mellan nervcellerna i pannlob, prefrontala barken, basala ganglier och lillhjärnan. Det är ju det som gör att vi är så tonårsaktiga, struliga, humörssvängiga, otålmodiga, impulsiva, oskärpta, förbaskat dåliga på att sitta stilla och har så svårt att på ett vuxet sätt sträva mot utsatta mål. (Ja, inte allt på en gång… men ändå.)

Här kan du läsa mer om forskarnas studie.

Kategorier:leva med adhd Taggar:, ,
  1. 27 september 2010 kl. 11:12

    🙂 Ja! Jag har då alltid kännt mig i huvudet som när jag var 11 år och faktiskt undrat över det och om jag aldrig skulle bli vuxen med vuxna tankar.

    Kul att det nu leds i bevis i.o.m ny forskning, att man verkligen kännt och tänkt rätt.
    Nu blir man ju extremt nyfiken på hur det skulle kännas att ha en sån där standardhjärna hehe:)) Hur känns det då lixom?

    Man får hoppas att någon normal-tills-vidare kommer redogöra för de olika åldrarna och berätta hur det känns.
    Nu ska jag läsa mer på din länk om forskarnas studie. Tur vi är fler med adhd som vet hur vi fungerar.

  2. 27 september 2010 kl. 16:42

    Ankie: välkommen hit. Nä, det är svårt att känna sig vuxen alla dar. Men jag undrar om det är speciellt bara för oss damptanter. Tror att fler är drabbade 😉

  3. nollkollcarlsson
    17 maj 2011 kl. 8:36

    Inte undra på att jag fortfarande är 21 år 😉
    Skämt åsido så känner jag mig mycket sällan som den åldern körkortet säger och blir lika förvånad varje år jag fyller år. MEn inte har jag väl blivit så många år. Väl? När då och hur?
    Jag uppför mig inte heller som den sanna åldern, Söstrami har i alla år sagt att ”Du kommer aldrig att bli vuxen” när jag anser mig ha samlat vuxenpoäng 😉
    Och det är nog så, för jag har fortfarande inte blivit vuxen. Tror jag :-p

    • 17 maj 2011 kl. 21:01

      Här slår du huvudet på spiken @nollkollcarls 😉 I bland tror jag, 52:a gammgumma som jag är, att jag fortfarande är 16 år. Ärligt. Inne i huvudet har jag svårt att hitta något hos mig som är förändrat sedan dess. Jag minns en målstolpe i alla fall och det var 11årsåldern. Då började jag grubbla den sommaren. Minns t.o.m att jag noterade det, liten som jag var.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

