Hem > Okategoriserade > Jobb och psykisk ohälsa går att kombinera

Jobb och psykisk ohälsa går att kombinera

Just nu pågår Bokmässan i Göteborg. Jag har aldrig varit där. Men mässan ger bra draghjälp och uppmärksamhet åt böcker jag kanske annars inte råkat stöta på. I den senaste bokfloran möter vi välkända personer, kända inom sina respektive yrken, som outar psykisk ohälsa. Hälsosamt tycker jag. Det gör att det inte behöver vara så tabubelagt att vara galen i nutid. Karin Johannison, professor i idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet som är inte aktuell med någon bok just nu, har skrivit en del böcker i ämnet. Hon har kommit fram till att förr i tiden var galenskap något fint som drabbade de rika och besuttna. När galenskap, läs psykisk ohälsa, blev något som gemene man ”lider av” är det inte lika fint längre, utan något fult, som nedvärderar och som ska döljas.

Nyligen släppte Arvid Lagercrantz (60 +), journalist, politisk reporter och senare vd för Sveriges Radio, sin bok ”Mitt galna liv”. Den visar att det finns hopp. Det går att arbeta och vara psykiskt instabil. Arvid insjuknade första gången i manodepressiv sjukdom i tonåren. Numera kallas det att vara bipolär.  Under några år har han aktivt berättat om hur det är att ha psykisk ohälsa och samtidigt ha familj och yrkesliv. I intervjuboken ”Tokig på jobbet”, där han skrivit inledningen, beskriver han t.ex detta.

Han berättar bl.a att om han jobbar för mycket kan han bli manisk och speciellt har hans bipolära sjukdom blommat upp efter jobbledighet – i januari efter julledighet och i september efter sommarsemesterns slut. Självklart finns det mycket som är negativt med ett funktionshinder som psykisk ohälsa. Men det finns också vissa positiva saker. Man träffar t.ex många intressanta människor på psykiatriska kliniker, tycker han 🙂 . Måste vara därför han blev journalist, antar jag. För då är man ofta nyfiken på andra människor, deras livsöden och hur saker och ting hänger ihop.

Det här är de tips han vill ge till andra med psykisk ohälsa för att vardag och jobb ska funka:

– lär dig använda de mediciner som finns
– slarva inte med sömnen
– godta att du lider av något kroniskt, som inte försvinner
– lär dig känna igen symtomen
– var så öppen du kan om din sjukdom

Många av tipsen är bra även för oss med bokstavsdiagnos. Jag kan lägga till: planera varje dag väl, använd hjälpmedel och strunta i festandet!

En till bok som kom nyligen är biografin: ”Gösta Ekman – Farbrorn som inte vill va’ stor”, av Klas Gustafson. Det är alltså inte skådespelare Gösta utan Klas G,  journalist och författare som skrivit boken. Han har tidigare  bl.a skrivit uppmärksammade biografier om Beppe Wolgers, Tage Danielsson och Monica Zetterlund. Boken om Gösta bygger på mängder av intervjuer med huvudpersonen och personer som känner honom väl, såväl privat som yrkesmässigt. Såg som hastigast en intervju med Gösta och Klas på SVT. Och då nämndes att Gösta försökt begå självmord i unga år  – något som han själv delvis viftade bort som något avgörande i hans liv. Han skämdes mest. Framför allt över att han gjorde självmordsförsöket hemma hos sin farmor och utsatte henne för detta trauma. Har inte läst boken själv. Men den förefaller inte otroligt att bakom mycket bra skådespeleri och komik ligger en ryggsäck av smärta. Hur som helst, jag ska läsa boken.

Här och här kan du läsa mer om Arvid Lagerkrantz. Och här en recension av boken om Gösta.

  1. Monica
    01 oktober 2010 kl. 17:54

    Det du skriver låter i mångt och mycket väldigt klokt. Det jag har att invända är att det är få ”vanliga” arbetsgivare som accepterar att personalen inte är ”att lita på”. Om jag inte infinner mig framför min maskin på någon industri, bakom kassaapparaten på Konsum eller låter barngruppen på dagis bli en skötare kort, för att jag fått ett skov, ramlat ner i det svarta hålet eller inte klarar av att ta det där steget utanför dörren……så tror jag inte ett ögonblick att det skulle ses med några blida ögon. Oavsett hur öppen jag är med min sjukdom.

    • 01 oktober 2010 kl. 18:07

      Monica: välkommen hit. Klart att det märks när någon inte kommer till jobbet. Blida ögon eller inte – alla kan drabbas av sjukdom. Det finns regler kring en anställning, som en arbetsgivare har att följa när en person drabbats av sjukdom eller skada, oavsett vilken. Bl.a ett ansvar att underlätta tillbakagång i arbete och skapa förutsättningar för att kunna jobba trots sjukdom eller funktionshinder. Man kan inte slänga ut folk som om de vore en gammal matta och byta till en ny hur som helst.

      Psykisk ohälsa är ofta något som den som är drabbad av skäms över. Man upplever sig vara en belastning för arbetsgivare och arbetskamrater. Jag tycker det är dags att sluta med det. Kanske är det så att när just den personen är på jobbet, gör han eller hon ett bättre jobb än någon annan. Minns särskilt en lärare jag haft som var bipolär – den bästa jag någonsin haft.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

