Hem > leva med adhd > Liten tuva välter lätt damptanter

Liten tuva välter lätt damptanter

Många av er som läst hos mig ett tag känner säkert till Lotta Abrahamsson, som är pedagogisk handledare och föreläser om ADHD och Aspergers utifrån ett metod- och verktygsperspektiv. Ni som också följer Lottas blogg har säkert läst om att hon drabbats av malignt melanom. I sitt senaste inlägg beskriver Lotta hur hon, som får sägas fungerar riktigt bra – sina bokstavsdiagnoser till trots, fullständigt slutade fungera i samband att cancern blev ett faktum.

Hemskt med Lottas cancer, som hon förhoppningsvis kan bli helt frisk ifrån. Vad kan man lära av ”historien”? Jo, precis det Lotta skriver: när man blivit så himla bra på att anpassa livet efter bokstävernas förbannelse – dvs lärt sig vikten av att planera, skaffa bra rutiner osv – då märks det inte så himla mycket att man har ett funktionshinder som påverkar beteendet och de kognitiva funktionerna och sociala sampelet.  Både man själv och omgivningen glömmer bort att det finns ett funktionshinder. För det märks inte särskilt mycket under rätt förutsättningar.

Men det behövs inte så mycket för att stjälpa hela det kontrollsystem man byggt upp. Stress och osäkerhet är två riktiga tuvor som kan stjälpa lasset av funktion helt. Då vill det till att man har livbojar i form av släkt och vänner som kan gå in och styra upp vardagen, när man själv inte klarar det. Helt enkelt ta över och vara något slags autopilot på de områden som vi kan tillåta. För när vi förlorar kontrollen, då kan vi hälsa hem.

Kontroll är allt för mig och cancer är t.ex något man inte kan kontrollera. Då blir det vansinnigt viktigt att bli insatt i alla fakta om sjukdomen, behandlingstyper osv för att försöka skapa kontroll i ett kaos. Då gäller det att sortera upp allt och skapa ordning i huvudet och bland tankar och känslor. Ordna lådorna i räta rader utifrån färg och form, som jag brukar säga, så att saker och ting blir begripligt.

Läs gärna Lottas inlägg. Och till Lotta säger jag: lycka till! Hoppas verkligen du blir frisk. Och trots allt elände (cancer är ju faktiskt en mycket farlig sjukdom) kan jag inte låta bli att fnissa (förlåt mig) åt beskrivningen av doktorsamtalen och hur fullständigt tokigt det kan bli när man har Aspergers. Vi har inte bara rättshaveristbeteendet i oss, utan också doktorshaveristbeteendet. (Se där jag värpte ett nytt bra begrepp, som kanske kan vara till användning 😉 .)

  1. 24 oktober 2010 kl. 11:26

    Ville bara säga att det är skönt med människor som öppet skriver om adhd. Har nuyligen fått diagnosen adhd/bipolär 2.
    Kram

  2. 24 oktober 2010 kl. 20:56

    Tack för ditt fina inlägg.. 🙂
    Just nu är alla behandlingar avslutade och chansen att bli helt bra är 95%, så det får ses som mycket goda odds. Men det var en hemsk tid med många operationer. Nu ser jag fram emot att återhämta mig och jobbar på så gott jag kan. Jag är liite spakare än i våras såklart men jag kommer igen…några livssanningar rikare dessutom… 🙂 Tack återigen och härligt när någon verkligen förstår vad man skriver… 🙂
    Kram Lotta

    • 25 oktober 2010 kl. 19:06

      Lotta: tack själv. Härligt att du delar med dig och att prognosen ser ut vara så god. Ditt inlägg väcker en del parallella funderingar hos mig.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

