Hem > leva med adhd > Nya forskningsrön om utmattningssyndrom

Nya forskningsrön om utmattningssyndrom

Läste i Dagens Nyheter häromdagen att ny svensk forskning visar att utmattningssyndrom orsakar mätbara förändringar i hjärnan. Förändringarna är specifika just för personer med med denna medicinska diagnos som ju är mycket omstridd på senare tid. Inte minst när Försäkringskassans läkare ska bedöma om en patient ska ha rätt till sjukpenning eller inte.

Det är forskaren och psykologen Agneta Sandström, som nu lägger fram en doktorsavhandling i ämnet vid Umeå universitet. Hon har undersökt patienter med diagnosen med magnetröntgenkamera, samtidigt som de fått göra arbetsminnestester. Dessutom har hon och hennes forskarkollegor tittat närmare på hur man utsöndrar stresshormonet kortisol. Forskargruppen konstaterar att ”gruppen som drabbas består av ovanligt ihärdiga, ambitiösa och pedantiska människor. De ligger över snittet i intelligens och är välutbildade.” Något om ADHD nämns inte i artikeln, eftersom detta inte verkar varit en undersökt variabel. Men det är nog bara en tidsfråga innan kopplingen tas upp – igen.  Och det finns ju ingen motsättning kring detta med att intelligenta personer blir mer utmattade än andra: folk med ADHD är smarta, men har en ojämn begåvningsprofil.

Läs mer om forskningsfynden här

  1. 21 november 2010 kl. 14:15

    Det är vad mitt ”team” kallar ”högfunktionell ADHD”- och dit jag och mina barn sällar oss. Därav att mina barn också ”föll mellan stolarna” eftersom ”Inlärsningsproblem” inte finns utåt… Många ADHD-elevers inlärningsvårigheter ligger inte i ”begåvningsspannet” utan att de oftast är understimulerade och därmed bli de också lågpresterade. Något jag skrivit på under lång tid och som kommer att finnas att läsa om är jag är klar.

    Min egen arbetsminnesträning CogMed QM visar på att det går att återhämta sig- och också utveckla din kapacitet. Jag slog rekord över samtliga som gjort programmet- och det tror jag inte beror på att jag skulle vara specifik på något vis. Det råkade bara falla samtidigt att jag påbörjade Mindfullness-övningar vilket sänkte stress och kortisolnivåerna.

    När jag påbörjade arbetsminnesträningen låg jag på 73 % (normalpopulationen ligger på 100 %). Efter 25 gånger låg jag långt ÖVER 100 % och bättre blir det eftersom effekten av programmet blir som en rekyl efter några veckor.
    Jag har en artikel som är flera år gammal där det står att läsa om människor som diagnostiseras med Utamttningssyndrom i USA, där man remitterar dessa vidare eftersom man upptäckt att majoriteten av de har en ADHD i botten….

    Hur många av oss är inte högutbildade, har drivit stora projekt, kan organisera uppgifter UTANFÖR oss själva (yrkesmässigt) – men privat rör vi till det så vi tillsist inte hittar ut. Själv har jag 180p på Universitet, aldrig arbetat mindre än 150 % samtidigt som jag har fyra barn hemma….men jag kommer inte ihåg sköta de mest primära delarna som dricka, gå på toa utan håller mig hela dagen till jag kommer hem, glömmer äta… tror många känner igen sig i det du skriver om och i mitt inlägg också faktiskt. Jag brukar säga att mitt största funktionshinder är svårigeheten att begränsa, gränsa och stress-rensa mig själv.

    Hoppas du har det fint! Tack för du delade med dig av artikeln!
    Kram från Lina

    • 21 november 2010 kl. 16:22

      rapakalja/lina: jag har också arbetsminnestränat med CogMed. Självklart är det bra med minnesträning, men jag tror att man måste göra detta hela tiden och inte bara göra det under en period bara. Vården där jag bor pratade om att man efter ett år gör ett nytt försök, som ett slags påfyllning. Låter i mina öron underligt. Att mindfullness har en god effekt på oss med ADHD, är det inte tu tal om. Skrev om det nu i somras, när du inte var så aktiv på bloggen.

      Provar just nu EMDR – Eye Movement Desensitisation and Reprocessing – en behandlingsmetod som ursprungligen användes för folk med PTSD. Det har funkat bra för mig. Känner mig balanserad på ett sätt som jag inte riktigt gjort tidigare. Men du vet väl vad dom säger: ”många bäckar små ….” 😉 Ta hand om dig!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

