Hem > leva med adhd > Genrep summerar 2010

Genrep summerar 2010

Hur sammanfattar man ett helt år och hur minns man allt som hänt? Man får tänka noga. Mycket skidåkning minns jag att det blev i början på förra året. Därefter följde en kall vår och en varm, men allt för kort sommar med härligt trädgårdsarbete, när det inte var för varmt. Hösten blev också kort, för tvärt var vintern där igen. Antar att känslan av att ett år går så fort har med åldern att göra.

2010 var något av ett mellanmjölksår. (Jag lånar begreppet av Lotta Abrahamsson.) Inget höjdarår och inget bottenår. Om man ser tillbaka på 2010 så har jag haft det kämpigt under första halvan och bättre under den senare halvan. Under 2010 lyckades jag faktiskt med något, som vissa tycker att jag ska vara stolt över. Jag lyckades vända på en negativ spiral och tog mig tillbaka från sjukskrivning till arbete. Både min läkare och psykolog har hurrat och lyckönskat mig. Tack, säger jag. Det kostade på och jag hade inte klarat det utan hjälp och stöd. Både hemifrån, från arbetskamrater och från professionellt håll.  ADHD:n gör oss sårbara – så är det. Det går inte att köra på med gasen i botten hela tiden, utan att serva motorn och byta olja.

Förra året vid den här tiden försökte jag göra någons slags reflektion och kommentera det som hänt under året. Nu gör jag det igen. Det här minns jag särskilt från 2010:

Årets katastrof: jordbävningsdrabbade Haiti där miljoner människor fortfarande är hemlösa. Många har glömt, men de behöver fortfarande vår hjälp.

Årets chock 1: Sverigedemokraterna fick plats i riksdagen efter höstens val.  En ögonöppnare för många. Historisk händelse, enligt Jimmy Åkesson. Så kanske Adolf Hitler också resonerade när han vann valet 1930.

Årets chock 2: Sverige fick sin första självmordsbombare som sprängde sig själv och en bil, mitt i Stockholms julhandel. Plötsligt kom ”det där” som händer i andra länder, men inte här – till oss.

Årets girigbuk: Tidigare kommunikationschefen på Röda Korset Johan af Donner som svindlat Röda Korset och Cancerfonden på 7,7 miljoner kronor under nio år.

Årets politiker: Mona Sahlin (S) som till slut tog bladet från munnen och sa som det var under sitt avskedstal vid socialdemokraternas förtroenderåd.

Årets vallöfte: Socialdemokraterna Ilija Batlan och Carin Jämtin föreslår att det ska finnas skattefinansierade butlers i tunnelbanan som ska hjälpa till med vardagstjänster. Man baxnar. Vad tänkte de: fick de hjärnsläpp alldeles, som inte gillar RUT?

Årets fuskare: De fyra politiker som fifflade i moderaternas provval och hoppade av uppdrag och kandidaturer när de blev avslöjade. Det är sådant här som får folk att förlora förtroendet för politiker. Grattis!

Årets läcka 1: oljeplattformen som läckte ut tonvis med olja i Mexikanska golfen, innan läckan tätades. Tack BP för amerikas värsta oljekatastrof hittills!

Årets läcka 2: Sajten Wikileaks publicerade tusentals hemliga dokument som sägs ha läckt ut från bl.a Pentagon. Intressant är att Bradley Manning som försett Wikileaks med hemligstämplat material trots utfästelser, inte fått en spänn av Assange & company. Inte ens nu när Manning behöver pengar till sitt försvar inför rättegången. Så kan man också behandla människor som tar risker.

Årets fånge: Burmas frihetskämpe Aung San Suu Kyi som till slut släpptes fri från den husarrest  hon suttit i sedan 1989. Hurra!

Årets parasit: Cryptosporidiumsmittade dricksvattnet i Östersund. Hoppas den försvinner innan jag ska besöka stan senare under våren.

Årets trafikkaos 1: I början av året lamslog ett snöoväder södra och mellersta Sverige. Vägar stängdes av, tåg- och kollektivtrafik stod still och tak rasade in.

Årets trafikkaos 2: Vulkanaskan från Eyjafjallajökull på Island stoppade stora delar av världens flygtrafik under våren. Naturen går inte att bestämma över.

Årets trafikkaos 3: Europas flygplatser klarade inte av att röja banor och avisa plan, när  snön kom i december. Flygtrafiken stod still och folk bodde på flyplatserna. Skärpning!

Årets trafikkaos 4: julens snöoväder lamslog både tåg- och flygtrafik. Är det  dags att förstatliga SJ och reglera tågtrafiken igen?

Årets skandal 1: muthärvan i Göteborg. Tack till konsulterna som tipsade Uppdrag gransknings redaktion om detta. Tyvärr har det straffat sig för dessa personer med civilkurage som nu har svårt att få uppdrag.

Årets myndighet: Försäkringskassan – igen. Annica Holmquist är en av dem som medierna rapporterat om, som blev utförsäkrad trots att hon är svårt sjuk. Man kan inte annat än sucka. Det känns som att befinna sig i en Kafka-pjäs.

Årets mediahändelse: Prinsessan Victorias och Daniels bröllop – verkligen opium för folket.

Årets ”jasså-nyhet”: Kungen vände blad

Årets radioprogram: Radio totalnormal på P4.

Årets TV-program: Uppdrag granskning vars redaktion levererat en rad avslöjanden genom bra grävande journalistik. Bl.a om Hem & skolas affärer, ensamma och inlåsta dementa och muthärvan i Göteborg. Tack ska ni ha!

Årets artikel: Maciej Zarembas artikelserie om vuxenmobbning. En av många ögonöppnare signerad Zaremba. Ingen kan skriva som han.

Årets roligaste: humorprogrammet Grotesco på SVT.

Årets artist: utan tvekan Robyn.

Framåt då?

Låt oss blicka framåt – inte bara vad vi önskar, hoppas eller tror ska hända under 2011. Detta tror jag inte faller in (som det beskrivs) under kommande året, men förhoppningsvis inom 10-15 år från nu: att kvinnorna tar över. Arne Jernelöv sätter i en debattartikel i Expressen fingret på några saker som kommer att vara avgörande för kvinnors inflytande och makt framöver (och vi pratar inte bara Sverige, utan världen). T.ex att vi kontrollerar barnafödandet (vi måste inte skaffa barn), att vi äger mer nu än förr och kanske framför allt: att vi tjejer pluggar och skaffar oss examen mer än grabbarna gör. Hittills har det gått alldeles för långsamt och jag hoppas få uppleva den att den yngre generationen är betydligt mer jämställd när det gäller VD-jobben, riksdagsplatserna och profesurerna vid våra universitet.

här skrev jag för ett år sedan, när jag summerade året. Och så här har Nattens bibliotek sammanfattat bloggåret 2010.



Kategorier:leva med adhd Taggar:, ,
  1. 03 januari 2011 kl. 13:18

    ”Årets chock 1: Sverigedemokraterna fick plats i riksdagen efter höstens val.”

    Exakt var menar du chocken låg i att 6% valde det enda oppositionspartiet och det enda partiet som inte är akut sverigefientligt?

    • 03 januari 2011 kl. 19:16

      Patrik: jag menar att Sverigedemokraterna röstades in i riksdagen rätt och slätt. Att väljarna valde in partiet. Det är något som många svenskar chockades av och reagerade på. Är din bild någon annan? Akut inte sverigeförentligt – vad menar du, kortfattat?

      • 03 januari 2011 kl. 21:16

        Tänkte väl mest på att det var allmänt känt att SD i opinionsmätningarna sedan rätt långt innan valet låg rätt säkert över riksdagsspärren, så varför bli chockad?

        7 partier i riksdagen (av 8) för en akut sverigefientlig politik. Ska jag uttrycka mig kortfattat, så får det räcka så 🙂

  2. 03 januari 2011 kl. 14:56

    Tack för länkkärlek! Ha ett gott nytt år!

    • 03 januari 2011 kl. 19:28

      Detsamma Siri!

    • 03 januari 2011 kl. 22:06

      Patrik i Ängelholm: nä, jag förstår inte. Jag tror vi har mycket olika bilder av verkligheten.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

