Hem > leva med adhd > Sann bild av aspergers?

Sann bild av aspergers?

Idag startar Expressen en artikelserie om aspergers. Syftet enligt tidningen är ”för att ge den sanna bilden av Aspergers syndrom”. Milda himmel tänker jag genast och undrar: finns det en sann bild och tror Expressen (även om det är behjärtansvärt) att de klarar av att ta på sig något så komplext? Och lite fundersam blir jag när jag läser att det handlar om att vrida bilden rätt: att aspergers faktiskt inte är synonymt med brottslighet eller mördare. (Det är det där med känslokyla som spökar.)

Först ut att bli intervjuad är Lotta Abrahamsson. Och faktiskt… tack vare att det är just kloka Lotta (som föreläser om ADHD och aspergers utifrån ett metod- och verktygsperspektiv) som utgör den röda tråden i artikeln 🙂 lyckas journalisten rätt bra. Lotta har förmågan (för att hon både är smart och har tränat väldigt mycket på) att på ett pedagogiskt sätt berätta om hur vardagen ser ut när man har aspergers (och lite ADHD). Därför så blir artikeln ganska bra. Den ger inblick i alla system för påminnelser man behöver, att fest och situationer där socialt sam/medspel krävs kan vara både plågsamma och rent svåra att förstå sig på, att vi har högsta betyg i bokstavstolkning och en mycket ojämn begåvningsprofil (vi förstår oss sällan på folk, men kan t.ex lära oss ett språk på rekordsnabb tid) osv.

Nu är ju inte jag en renodlad aspergare, utan hos mig är det ADHD:n som dominerar – tack och lov kanske man kan säga (och jag menar inget illa med detta). För jag tror att ren aspergersdiagnos är mycket mer hindrande än en ren ADHD-diagnos. Eller så inte. Jag tror i alla fall att aspergers ställer större krav på omgivningen och att vardagen måste vara oerhört strukturerad för att man överhuvudtaget ska lyckas komma utanför dörren under en dag. Det är så många saker som måste klaffa när man har en autismspektrumdiagnos. Så många små pusselbitar som måste ligga i alldeles perfekt rätt ordning och färg, för att man inte ska uppleva verkligheten som kaosartad.  Tack och lov att det finns kunskap, hjälpmedel och att man kan få lära sig strategier att fungera.

Jag ser fram emot nästa artikel i Expressen, för de har ju utlovat en serie. Och grattis förresten till Lotta som kommit ut med en bok som heter: ”Tänk om”.

Här hittar du Expressens artikel.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 09 februari 2011 kl. 20:59

Kommentera

