Hem > leva med adhd > Pass, piller, piljetter och intyg

Pass, piller, piljetter och intyg

Ni minns säkert skådespelerskan Kim Anderzons kommentar till väninnan i filmen Sällskapsresan: ”Du har väl med dig dom fyra p:na? Pass, pesetas, p-piller, piljetter.” Att använda sig av bokstäver som minnesknep när man har bokstavsdiagnos är inte så tokigt (om man bara minns vad bokstäverna står för). Så nu när jag för första gången på år och dar ska ge mig av till utlandet behöver jag en egen bokstavsramsa: Pass, Piller, Piljetter och (inte minst) Intyg. Jo, för det sista behöver man om man ska ta med sig narkotikaklassade läkemdel (läs min ADHD-medicin) vid en utlandsresa. Det slog mig idag att det har jag inte skaffat, för jag har ju inte behövt tidigare.

Intyget heter: ”Intyg för medförande av narkotikaklassat läkemedel inom ramen för medicinsk behandling enligt Schengenkonventionens artikel 75”. (Finns att ladda ner på Läkemedelsverkets hemsida). Apoteket ska tydligen fylla i det – de som har koll på vilka mediciner man äter och vem som skriver ut dem. Så imorrn bär det av till närmaste Apotek. Bäst att lägga in påminnelse i mobilen.

Uppdatering: tydligen får man inte ta med ADHD-medicin (dvs narkotikaklassade preparat) till Thailand – med eller utan intyg.

  1. 04 mars 2011 kl. 2:50

    Hej.
    Ville bara tala om att jag svarat på dina kommentarer i Bokstavsgossens blogg 😉

  2. Fru W
    11 mars 2011 kl. 15:11

    Hej!

    Jag gillar din blogg, jag har läst lite och får en mysig känsla i kroppen av välbefinnande. Jag är inte ensam, det finns fler som mig.. 🙂 Jag står i kö för en ADHD-utredning. Något som jag ser fram emot! Under tiden läser jag lite här och där.

  3. 20 mars 2011 kl. 13:44

    Oj? Jag hade ingen aning om att man måste resa med ett intyg när man har adhd-medicin med sig. Bra att veta ju – tack!!

  4. 03 april 2011 kl. 13:16

    tack snälla för informationen!

    jag har haft värsta bråket m mina nära pga att jag var övertygad om att det inte alls behövdes… det står ju på burken.. hallåå!!??

    integritetskränkande om de trodde ngt annat , var min kommentar… 😄

    jag har oxå adhd .. därför behöver jag ha med mig medicin även till utlandet….duuhh!

    Vart ska du? Jag ska till Nice.

    Du hittar mig på http://www.adhdmittilivet.wordpress.com

    Jag är lite ny på det här, när fick du din diagnos? jag fick min ganska sent…

    // mitt_ i 😉

  5. 12 april 2011 kl. 10:14

    Tack för infon/tipset! Det ska jag tänka på nästa gång jag är ute och reser 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

