Hem > leva med adhd > Cissi Wallin skriver om ADHD-medicin

Cissi Wallin skriver om ADHD-medicin

Ni har väl inte missat Cissi Wallins inlägg om hennes erfarenheter av ADHD-medicin? Cissi – skribent, bloggare, radioprofil m.m – är ingen räddhare och hon ger sig samtidigt inte ut för att vara den som vet allt. Hon skriver det hon tänker och tycker. Och hon är kritisk, vilket kan vara provocerande för många av oss i bokstavskollektivet. Hennes erfarenheter av ADHD-mediciner som Ritalin och Concerta är direkt negativa. Jag blir glad över att Cissi är så pang på och skiter i om det är politiskt korrekt eller inte bland oss damptanter att dissa medicin. Det ger nämligen möjlighet till debatt och andra får chans att berätta om sina erfarenheter och åsikter.

Själv har jag inte de erfarenheter som Cissi har. För mig har ADHD-medicinen varit till oerhörd nytta. Faktum är att det kunde ha gått åt skogen om jag inte fick den. Framför allt hade jag inte haft nytta av KBT- och DBT-terapi och inte heller senare EMDR (som jag också provat) om jag inte fått medicin. Jag provade att gå i terapi först utan medicin, men allt det som jag skulle lära mig försvann sekundsnabbt i villervallan av snabba tankebanor i min hjärna. Inget fastnade, förrän jag började medicinera.

Men det är inte lätt. Det tar tid att vänja hjärnan och för en del som är medicinkänsliga är det biverkningarna som gör att de tappar sugen och lägger av. För andra är det så att effekten inte kommer förrän efter ett längre tags medicinupptrappning och en del ger därför upp i förtid. Jag har sagt det förr: det gäller att hitta en kunnig doktor/medicinare, som verkligen kan bokstavsdiagnoser och har erfarenhet av att medicinera patienter (och därför kan hitta den rätta mixen).

En till sak jag inte känner igen är Cissi Wallins beskrivning av testsituationen när man vill hitta bevis eller motbevis utifrån ett antal internationella kriterier för en bokstavsdiagnos. Har aldrig behövt sitta med andra eller framför en dator. Jo, när jag minnestränade Robo Memo, då satt jag framför datorn på det sätt hon beskriver, men helt ensam i rummet. Läser man kommentarerna till inlägget är det också andra som inflikar att de inte känner igen sig i på det sätt doktorn ordinerar ADHD-medicinen. Inga mätningar av blodtryck görs, ingen vägning osv. Det är som Cissi konstaterar: det måste se väldigt olika ut i landet och detta mina vänner gör att vi får ojämlik vård och vård av olika kvalitet. Återigen: varför finns det inget vårdprogram för ADHD, precis som det finns för diabetes, hjärtkärlsjukdom, cancer osv?

Jag har skrivit många inlägg om ADHD-medicin. Om du vill läsa dem: klicka på taggen/etiketten ADHD-medicin. Där kan du läsa om min krokiga väg till rätt doktor, sort och dos. Jag kan säga (för som inte läst det tidigare) att jag var totalt emot att ta medicin när diagnosen var ställd, av olika skäl. Det visar att man aldrig vet hur saker och ting kan bli i livet – vilket väl på sätt och vis är himla tur. Jag är i alla fall glad att jag provade – för det var rätt för mig, även om det tog tid att hitta dit.

Här hittar du Cissis inlägg

  1. alfapetsmamma
    20 april 2011 kl. 20:16

    Hmm… EMDR. Skulle gärna prata mer med dig om det. Jag har nämligen inte klarat CS, men där har jag tänkt och det har sagts att det handlar om just anledningen till att få EMDR, nämligen PTSD, och att min ångestnivå är för hög, och triggas igång än värre av CS.

    Intressant inlägg, tack för det! Nu ska jag se om jag hittar av nämnda Cissi.

  2. alfapetsmamma
    20 april 2011 kl. 20:25

    Och nu läste jag hennes inlägg, och även om det var intressant att läsa en bild som i ganska stor omfattning liknar min – av själva medzen och biverkningar- så har hon också fel i en massa som känns onödigt att säga (att CS skulle vara amfetaminbaserat t ex), man spelar bara KMR, Anna Wahlgren och liknande i händerna med sånt, tänker jag.

    Däremot är det ju sant att det är synd att ge folk medicin och säga att det SKA hjälpa, när det faktiskt inte alls hjälper alla, inte ens alla dem som inte dör lilla biverkningsdöden. T ex alla som har ADHD och AS, som blir så aspiga så de inte klarar att fortsätta medicinera för de inte känner igen sig själva alls eller får ANDRA problem som är större än ADHD-problemen var… (Såna känner jag också.)

    Samt att medicin ska vara det ENDA man får, när det skulle kunnna finnas annan hjälp. Om det funnes resurser och man brydde sig.

  3. 22 april 2011 kl. 11:48

    alfapetsmamman: känner igen detta du skriver om att väcka oerhörda förväntningar på medicinen som lösningen på allt och dessutom en quick-fix. Speciellt till människor vars diagnos i sig gör att man har noll tålamod. Allt skulle helst ha inträffat för tre dagar sedan. Dessutom finns det ju fler preparat än CS man kan pröva. Det är därför det gäller att hitta en läkare som både kan och har erfarenheter av mediciner och diagnoser. Samma är det med terapi. Terapeuten måste kunna bokstavsdiagnoser inte bara KBT, DBT eller EMDR.

  4. alfapetsmamma
    22 april 2011 kl. 11:52

    Tack för svar! Jag har provat Strattera, Voxra, Ritalin, Concerta och Metamina. Metamina var den som det blev mest bra effekt med i förhållande till biverkningarna, men ändå för mycket biverkningar för att det skulle vara värt det. Tyvärr. Jag kör på med EMDR och så får vi se hurdan jag är när vi slutat med det. Tyvärr händer det mycket i livet (har två ungar med bokstäver, som det händer mycket kring) som gör att jag är i för dåligt skick för EMDR-sessioner, men det är ju bara att hacka i sig, antar jag.

    Usch, det här kändes för privat att skriva i ett kommentarsfält som är offentligt, men jaja…

  5. Tristessa
    20 augusti 2011 kl. 22:46

    Jag undrar om du bekostat terapierna själv eller om du fick de på högkostnadsskyddet. Särskilt EDMR undrar jag hur du fick den terapin?

    • 20 augusti 2011 kl. 23:12

      Tristessa: jag har hela tiden gått hos en neuropsykiatriskt utbildad psykolog utanför lanstinget, men gått hos doktor inom vanliga sjukvården (psykiatrin) för den medicinska behandlingen. De har samarbetat, med viss möda. Har haft möjlighet att själv bekosta den privata delen, som överstigit alla förväntningar. Därför känner jag inte till vad som gäller högkostnadskyddet – men vill gärna veta. Berätta gärna mer om du får reda på. EMRD har fungerat och jag känner en psykolog som själv provat på och är positiv till behandlingen. Kan du inte fråga ditt landsting om det finns någon auktoriserad du kan få remiss till?

  6. 21 augusti 2011 kl. 11:45

    EMDR har jag fått på Kris- och traumacentrum, vid Danderyds sjukhus. Dit sökte jag mig själv, men behövde remiss från läkare. Tyvärr är det tidsbegränsat, och ganska snävt. Så har man komplex PTSD, som jag, och inte t ex råkat ut för en olycka, så är det otillräckligt. Men det som gjorts har iaf varit bra, och effektfullt.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

