Hem > leva med adhd > Mer privat än jag borde

Mer privat än jag borde

Vet ni: oftast är jag inte speciellt privat på bloggen. För mig är det viktigt att hålla isär privat och personligt. Men jag måste upphäva ett (vad är det man säger i psalmboken) sjunga ett lov över den yngre generationen. Jag är så stolt!

Och jag befinner mig inte i en diagnosfundering (i alla fall inte just nu – för ni vet ju att bokstäverna ofta ärvs, oavsett förståndsförmåga/IQ. Så har det  varit för mig i alla fall – man kan inte låta bli att fundera över likheter). Det brukar ju bli så för oss, att vi är medvetna om hur det kan bli för barnen. Bokstäverna genererar ju både arv och miljö. Elvaåringen (snart tolv) är underbar (och har alltid varit). Jag och maken har verkligen (som föräldrar gör) arbetat hårt när det gäller att ge språk och sammanhang – att få verktyg att kunna uttrycka sig och känna sig fri att göra det. Och det är allt för att kunna ta sig fram i tillvaron, oavsett intressen och funktion. Det känns skönt, även om jag vet att mitt funktionshinder påverkat mitt beteende och omgivningen så mycket, att jag kunnat vara en tillgång på många andra vis. (Jag har ju odlat vissa delar av mig själv mer än andra.) Vad vi måste gör för att kompensera! Det här är inte lätt. Och jag vet att vi är många som trots ADHD-diagnos (eller annat) lyckas leverera ”levnadsregler”/struktur och andra verktyg för våra barn, trots allt. Kanske framför allt för att vi vet hur det borde vara, även om vi inte själv kan lyckas alla gånger. Kanske är man en ”normal” förälder trots allt.  Heja oss damptanter och gubbar!

Kategorier:leva med adhd Taggar:,
  1. 25 maj 2011 kl. 9:54

    Jag har bytt bloiggadress finns nu på WP jag med. Aftonbladet lägger ner bloggen så flytten blev oundviklig!

    • 25 maj 2011 kl. 18:12

      SmulAnn: jag såg det när jag var inne hos dig sist. Flyttar du över allt gammalt me?

      • 30 maj 2011 kl. 12:07

        Ja jag har flyttat allt.
        Hela bloggen finns nu på WP

  2. 26 maj 2011 kl. 0:03

    Åh, jag förstår precis hur du menar och hur du tänker!!!

    Det var t o m så att min son sade till mig nyligen, att det är ju inte så tokigt att ha adhd för man blir ju skärpt och bra på vissa saker 🙂 Att man är kreativ och innovativ, att man kan fokusera på vissa saker, att man tänker lite utanför boxen (han sa inte så men han menade så *s*) osv.

    När jag som liten alltid fick höra att jag skulle sitta stilla och inte vara överallt så tänker jag med barnen att ja, uppmuntra det de är bra på och gillar men med måtta, då sonen kan vara både högt och lågt 🙂

    Äh, jag kan skriva en hel roman om det här men vill bara säga att jag förstår precis det du vill säga här =)

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

