Hem > världsligt > R.I.P Amy

R.I.P Amy

Läste precis på Aftonbladet på nätet att Amy Winehouse, en av de artister jag verkligen uppskattat, hittats död efter en misslyckad comeback och rehabförsök. Rest in peace Amy.

Kategorier:världsligt Taggar:,
  1. 24 juli 2011 kl. 1:28

    Visst är det ledsamt när unga människor går bort. Det första som slog mig när jag fick reda på det var att hon nu är med i Club 27. Otroligt hur många musiker som dött just som 27-åringar.

    Hur som helst. Jag har ett litet ”problem” kanske man kan kalla det. Har själv ADHD, fick diagnosen för några månader sedan. Men till problemet, alltid när jag tittar på teve så sitter jag och river och biter på naglarna (ni vet, rastlösheten och man kan bara inte sitta still, nåt måste alltid vara i rörelse och hela den biten). Jag biter ner naglarna såpass mycket att jag får ont. Därför undrar jag om du, eller någon läsare (då du har ett gäng sådana) har några tips på vad man kan göra istället för att bita sönder naglarna? Kanske finns det något annat att sysselsätta händerna med?

    /Sussi

    • 24 juli 2011 kl. 9:24

      sussi: välkommen hit. För mig låter nagelbitandet som tvång, mer än nåt annat – en del av ADHD-problematiken (att vi utvecklar kontroll/tvångshandlingar). En del biter på naglarna och kan inte sluta med det. Andra plockar bort sitt hår (trichotillomani) eller skär sig. Kan inte så mycket om detta. Det enda jag vet är att det finns KBT-behandling. Kika på OCD-förbundets hemsida. Där finns bl.a självskattningsformulär. Nån annan som kan ge råd?

  2. 24 juli 2011 kl. 12:54

    Nej, det finns inget tvång inblandat i det här. Det handlar mer om det här att man inte kan sitta helt still när man exempelvis tittar på teve och alltid tex vickar på fötterna eller pillar med något, vilket är mycket vanligt vid ADHD. Jag biter inte på naglarna hela tiden, ibland vickar jag på fötterna osv. Därför vill söker jag tips för vad jag kan sysselsätta mina rastlösa händer med istället för att bita på naglarna.

    Tack för svaret.

  3. 24 juli 2011 kl. 13:21

    sussi: hoppas någon kan ge dig ett bra svar/tips.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

