Hem > leva med adhd > Se Bron

Se Bron

Vet inte om det är någon av er som droppar in här på bloggen som tittar på den dansksvenska kriminalserien: Bron. Den härligt aspergiga kriminalinspektörern Saga Norén gestaltas på ett utomordentligt bra sätt av Sofia Helin – känd från bl.a filmerna Masjävlar (en av mina favoriter) och Nina Frisk.

Serien börjar med att man hittat en död kvinna mitt på Öresundsbron exakt på gränsen mellan Sverige och Danmark. Saga Norén från länskrim i Malmö och Martin Rhode från köpenhamnspolisen ska utreda fallet. Han  – en lunsig dansk, är nystereliserad och inne på sitt tredje äktenskap, gör först och frågar sen. Hon en ensamlevande tjej – känd för att vara konstigt fyrkantig och rituell regelföljare utan empati.

Serien går på onsdagar och kan också ses på SVT Play. Läs mer här

  1. Matilda
    29 september 2011 kl. 19:33

    Oj, verkligen? Jag såg första avsnittet och kände att ”autch, den här skildringen av aspergers kan knappast vara pk inom npf-kretsar”. Jag tycker att hon kändes som en parodi, med sin stirriga blick. Ena stunden verkade hon korkad, andra stunden som en psykopat… Men kanske blir det bättre i andra avsnittet?

    • 30 september 2011 kl. 16:41

      Matilda: tycker du? Jag skrattar snarast igenkännande. Lite hårddraget var det kanske när hon var ute på krogen och raggade, men samtidigt speglar hon asperger på ett sådant bra sätt: att man inte själv ser/inser vad som krävs i den sociala samvaron. Polityren, de små extra orden.

  2. 29 september 2011 kl. 20:32

    🙂 Jag såg den och tycker det är skitbra serie. Hon är helt underbar i sin roll.

    • 30 september 2011 kl. 16:39

      Ann-Christine: eller hur

    • 22 november 2011 kl. 22:09

      Ann-Christine: håller med.

  3. 01 oktober 2011 kl. 22:12

    Jag tycker att hon gestaltar henne överdrivet, men det kanske tar sig efter ett tag. Jag har också stora problem med att serieskaparna inte går ut ordentligt med att Saga har asperger, utan uttalar sig svävande om detta. Varför då? Det skulle kännas bättre om de var ”öppna kring hennes diagnos”. Jag har skrivit ett längre inlägg om detta på min blogg.

    • 07 oktober 2011 kl. 7:26

      Imke: visst kan det kanske finnas en viss skruvning eller överdrivenhet i gestaltningen. Men samtidigt tycker jag att hon visar en bokstavsmänniska som faktiskt lyckats ta sig fram i livet. Hon lever ett självständigt liv, har utbildning, jobb, lägenhet och är himla duktig på vad hon gör (högst uppklariningsprocent när det gäller brott). Det är ingen person det är synd om.

  4. HS
    05 oktober 2011 kl. 21:46

    Jag retar mig som fan på att man staplar alla plattityder på varandra helt utan trovärdighet tycker jag. Men vad vet jag jag kan ju näppeligen påstå att jag bör kan känna igen mig. Befinner mig inte i den gruppen.

  5. Robban
    11 oktober 2011 kl. 12:05

    Har en son på 17 år som nyss fått diagnosen asperger.. Tyckte att Saga betedde sig väldigt märkligt under de första minuterna på serien, vad är det för en jävla b-skådis de har hittat. MEN, efter en stund började jag ju känna igen i stort sett allt som hon gjorde som stack ut från det ”normala”. Började misstänka att det var AS hon har o sökte för 5 min upp det på nätet… Jodå, så var det ju.. Vill med dessa rader säga att hon spelar sin roll jättebra och att det inte alls är speciellt överdrivet, hon beter sig ungefär som min son 🙂
    Bra att det görs en ”stor” produktion som belyser problemen. Dock hade det varit bra om man redan från början visste om det för jag tror att många slutade titta efter 10 min då det verkade helknepigt

    //Robban

  6. HS
    17 november 2011 kl. 21:44

    Ok det verkar som många tycker det var en bra tolkning och så är det nog då. Jag tänker bara att hon som inte är 17 och som hunnit bli kommissarie kanske vi så dags lärt sig vad mänskor tyckte var konstigt. Jag har ju hört andra som lyckat lära sig det mesta om de sociala koderna. Men det viktiga är ju att det är en bra krim serie.

    • 22 november 2011 kl. 22:18

      HA. fil är så klart film. Och det finns alltid ”fel” i en film – som jag så klart alltid anmärker på och vilket maken tycker blir en aning jobbigt. (Se på bio med mig är inte en enkel match – eftersom jag för det mesta kommenterar mycket och faktiskt nästan alltid räknar ut handlingen i förskott). Men maken och jag är överens och fnissar åt likheterna mellan Saga och mig.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

