Hem > leva med adhd > Diagnoskultur – inget okej begrepp

Diagnoskultur – inget okej begrepp

Skolverket har publicerat en artikel om resultatet av att placera elever med ADHD (eller andra funktionshinder) i särskilda undervisningsgrupper. Bra att ämnet studeras och lyfts, men är det bara jag som reagerar på begrepp som ”den diagnostiska kulturen”. (Det är ungefär samma sorts begrepp som ”jakten efter diagnoser”, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg).

Vad tusan menar de? Att det är ett försök att distansera och avskärma sig från diagnoser och forskningen om diagnoser förstår jag – att den inte är rumsren och ”commes il faut”. Gillar inte att folk slänger sig med den här typen av begrepp, utan att precisera vad som menas. Det är inte O.K.

Så här låter det i ingresstexten: ”Barn som inte når målen sätts allt oftare i särskilda undervisningsgrupper. Barnens svårigheter förklaras med en rad olika neuropsykiatriska diagnoser som AD/HD och Aspergers syndrom. Den diagnostiska kulturen har fått fäste i skolans värld.”
Här kan du läsa hela artikeln.

Om ni undrar varför det inte är så mycket aktivitet här på bloggen, är det för att orken tryter. När jag jobbat en hel dag finns det inte så mycket tid och ork över. På helgerna är det mycket fokus på familjelivet och att vila för att ladda upp inför kommande vecka. Men jag kan säga att jag ofta tänker på vad jag skulle vilja blogga om.

  1. 23 november 2011 kl. 20:37

    sv Oh ja, jag vet. Jag är fröken FASS vid det här laget!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

