Hem > funktionshinder, media > Missa inte sista avsnittet av Bron

Missa inte sista avsnittet av Bron

Ikväll sänder SVT sista avsnittet av den danskvenska kriminalserien Bron, som det kanske blir en fortsättning på. SVT har nämligen bett produktionsbolaget Filmlance att utveckla en storyline och produktionsupplägg för nästa säsong.

I dagens SVD intervjuas Sofia Helin som spelar kriminalpolis Saga Norén om sin roll som hon tycker gett en identitetskris.

Läs intervjun av Sofia Helin här

  1. alfapetsmamma
    23 november 2011 kl. 22:27

    Taggen Asperbergers syndrom, är det en gliring åt folk som kallar AS det eller vad? Nu blev jag brydd… Och ”en släng av” som det står i artikeln, hjälp vad det stör mig. Har hon AS eller är hon av nån slags broader autism phenotype? Gaaah.

    Och välkommen tillbaks, du har varit saknad!

    • 23 november 2011 kl. 23:56

      alfapetsmamman: taggen var inget skämt eller blink. måste jag ha lagt in den för evigheter sedan när jag befann mig i dimmans land. helt enkelt en felskrivning. visst är det så att vi reagerar när andra skriver om slängar av ditt och datt. men det är alltid ok när vi själva gör ett sådant uttalande. det kan vara förbryllande – när det är o.k eller inte. det enda med produktionen av bron är att ingen riktigt vill erkänna att saga är en person med as. vare sig författare eller skådespelare. det är himla synd – för man kan inte kalla karaktären för ett offer, utan någon som klarat sig ganska bra, faktiskt.

  2. alfapetsmamma
    24 november 2011 kl. 16:41

    Dimmans land vet jag allt om, jag kan kasta om bokstäver och missa småord osv hur mycket som helst.

    Angående Bron har jag inte sett serien, så jag vet inget om vad som sagts och inte sagts om den eller Saga själv. Det som stör mig som uttryck är när folk som dels inte har npf (diagnostiserade eller ej) och framför allt inte heller tillräcklig kunskap säger En släng av Tourettes när de pratar om nån som häver ur sig olämpligheter, lite autism för att nån tycks som en social analfabet, lite adhd för att nån är virrig osv. Jag gillar inte att man urvattnar begreppen och särskilt inte när det görs nedsättande och utan egentlig humor eller snällhet. SÅ menar jag.

    Annars tycker jag gott man kan skoja med begreppen.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

