Hem > leva med adhd > Läs om Leo som har asperger

Läs om Leo som har asperger

I dagens DN Insidan kan man läsa om Leo, 15 år, som har diagnosen asperger med tvångssyndrom. Artikeln beskriver hur diagnosen innebar en stor lättnad för honom och inte minst familjen. Känner ingen många saker. Den stora trötthet som kommer av att skärpa sig och spela med i det sociala spelet. Det här med att det är extra svårt att vara tonåring när man har asperger, förstår jag mycket väl. Det är ju då man ska vara/är som mest ute och prövar vingarna i samspelet med andra, att passa in och vara någon.

Känner delvis ingen det här med så kallat ”mönstertvång”. Jag kan dock stå emot, men har ett intresse för att skapa ordning- ” rätt sak på rätt plats”, att ordna saker så att de står på ett visst sätt och att färger måste koordineras osv. Motsatsen till ADHD, faktiskt, där det mesta liknar röra och kaos – i alla fall utifrån. Ett exempel är hur smutsig disk placeras i diskmaskinen. Min kära man blir galen på att jag plockar om efter att han fyllt på (utan att starta den). Han uppfattar såklart detta som en kritik, medan det för mig handlar om något helt annat. Så här är det ofta.

Min man gjorde en intressant reflektion idag. Han upplever att vi som har bokstäver har ordnat en levande lista omkring oss. Han menar det här med att vi omger oss med högar av allt från pyssel, projekt och administration som vi nån gång ska genomföra. De ligger där som en påminnelse varje gång vi går förbi. Skulle vi städa bort och arkivera högarna, glömmer vi ju dem.

Läs gärna artikeln här http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/diagnosen-gjorde-leo-snallare-mot-sig-sjalv

  1. alfapetsmamma
    13 december 2011 kl. 20:41

    Blev glad av artikeln som inte innehöll en massa fel och fördomar. Plus att jag kände igen mina aspisar mycket mer i honom än i de två som var med i artikeln som föranledde den här (Leos pappa skrev tydligen till DN efter att ha läst den).

  2. A
    15 december 2011 kl. 12:49

    Jag ska läsa artikeln, låter intressant! Och jag skrattar högt åt det som din man har sagt.. Oj, oj vad högar och listor det finns. För som sagt, det man inte ser/snubblar över, det finns inte! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

