Hem > leva med adhd > Gott slut

Gott slut

Så här på årets sista dag vill jag önska mina trogna läsare ett gott slut. Till dags datum har det varit närmare 90 000 enskilda besök här på bloggen, sedan jag startade den för några år sedan. Jag är inte en lika aktiv bloggare längre. Orken tryter. Faktum är att så mycket som jag jobbat mot slutet av detta år, har jag inte gjort på åratal. Jag är trött. Blodtrycket rusade i höjden innan jul. En dag när jag kom hem mådde jag så fysiskt illa av situationen att jag var på väg att kräkas. Jag tål inte stress längre. Och jag vill inte slita på mig – vis av skada. Tyvärr är det så att man i vissa situationer är tvungen att bita ihop eftersom man vet att det finns ett slut/mål och är övergående. Jag gör allt jag kan för att undvika och förutse sådant här, så jag kan styra bort situationer som denna. Detta kommer inte att fortsätta efter nyår, utan jobbet kommer att normaliseras. En påminnelse blev det. För jag vet ju att jag i ett sådant här läge kan sägas springa maraton på ett ben – det är bara det att de flesta inte känner till att jag gör det.

Vad kan jag säga att jag lärt mig under året?
Ingen nyhet kanske, men i alla fall, hur viktigt det är att ha en stödjande och anpassningsbar familj. (Är tacksam över att ha en man som tar ett stort ansvar för att familjelivet ska fungera, för läxläsning och marksevice. Tack, älskling.) Att lita på sin intuition. Att lyssna inåt, på sig själv. Att våga säga nej: det här fixar inte jag. Att ta emot hjälp, när den erbjuds. Att inte ta på mig för mycket ansvar. Att vila när jag är ledig och inte fortsätta ekorrlivet hemma. Det här är några saker.

Under året som gått har några fler bloggvänner fallit bort och försvunnit. Bland annat ”Mias universum”. Hon bara försvann. Till dig, till trogna läsare och till alla andra före detta bloggkollegor (och damptanter – ni vet vilka i är) ett gott nytt år!!!

här skrev jag för ett år sedan, när jag summerade året.

  1. 31 december 2011 kl. 18:01

    Gott nytt 2012!
    Har precis som dig haft trytande ork och speciellt de sista månaderna detta år…
    Men nya tag med nytt år!
    Där mitt främsta mål är att ta kontroll över en alltför dålig självkänsla och tillit till mitt inre.
    Tack för positiv blogg när du orkat.

    För alltid trogen läsare!

    • 01 januari 2012 kl. 15:05

      Så är det ibland Catarina – att orken (och kanske motivationen) sviktar. Hoppas du orkar, för du har många som läser dina inlägg.

  2. 31 december 2011 kl. 21:02

    Gott nytt år på dig! Jag har sjlv tagit paus i bloggandet men läser ibland hos dig, jag får mail varje gång du skriver ett nytt inlägg. Ja jag undrar vart Mia tog vägen, saknar henne.
    Kram

    • 01 januari 2012 kl. 15:06

      SmulAnn: vi får gå ut med en allmän förfrågan. Är det någon som vet nåt om Mia?

  3. 01 januari 2012 kl. 2:01

    Jag tänkte nyss att nu är det bara ett halvår kvar innan nästa yttre stress som kommer, ”semestern”. Tyvärr kommer ju de där stressfaktorerna igen och igen, även om de har ett slut för tillfället typ att julen är över. Jag ville nog bara säga att jag önskar att det fanns något som gjorde en permanent mindre känslig för stress.

    • 01 januari 2012 kl. 15:09

      Tristessa: det som framkallar stress hos oss finns överallt och hela tiden. Vissa saker kan man undvika, men inte livet självt. Värst är det när man själv inte har kontrollen över sitt liv och hela livspusslet. När man sitter fast och är beroende av andra. Hoppas det kan ”lossna” för dig under 2012!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

