Hem > leva med adhd > Relationsdiskussioner som berör

Relationsdiskussioner som berör

Det här med att leva som partner till någon som har ADHD är ett helt eget kapitel jag borde skriva någon gång. Sedan jag fick min diagnos 2008 har jag och min man tragglat. Det har varit rejäla uppförsbackar, frustration, tappade sugar, distans …. Jag har surat över hans ointresse initialt för vad bokstavsdiagnosen innebär. Känt mig som en talträngd papegoja. Vi kvinnor brukar ju reagera tvärtom och kasta oss in i sökandet efter information och letandet efter lösningar. Jag var den som skaffade kunskap och verktyg medan maken låg på efterkälken, tills det blev ohållbart att ducka för faktum. Jag kunde ju inte bara vara den som fattade och skaffade verktyg. Självklart är man inte en annan person efter en diagnos, fast det ta mig tusan känns så. Man har ju fått glasögon att se med.

Sedan följer en annan period: ett accepterande – det är så här och det kommer inte att försvinna. (Jag har skrivit om de olika stegen tidigare här) Det är bara att kavla upp ärmarna och fokusera på vad man faktiskt ser och gillar hos varann. Längta tillbaka till innan diagnosen gör ingen som helst nytta. För anledningen till att man sökte hjälp var ju att det fanns problem som var oöverstigliga att klara ut och förstå själv. Man kan inte heller leva hur länge som helst med självförakt och dåligt samvete för sina misslyckaden av olika slag (som inte är ”normala”) och att man gör om dem stup i sju (glömmer att göra rätt) och inte kan skärpa till sig.

Om bland annat det här pågår en intressant diskussion på Kaosbloggen, som verkligen berör. Läs gärna här

Kategorier:leva med adhd Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

