Hem > leva med adhd > ADHD finns inte i Indien enligt Shachar

ADHD finns inte i Indien enligt Shachar

I måndags morse fick jag kaffet i vrångstrupen. Jag är en trogen DN-läsare sedan 20-års åldern och tidningsläsande till frukost är ett måste. Dröm om min förvåning när jag kommer till DN-medarbetaren Nathan Shachars krönika, med rubriken: Psykiatrin – med eller mot oss, och får veta att indiska barn minsann inte har ADHD, att diagnosen överhuvudtaget är en skrivbordsprodukt till skillnad från ”riktiga” diagnoser som diabetes och alzheimer och att ADHD/ADD överhuvudtaget var okända innan 1987. Häpnadsväckande åsikter (för detta är åsikter) och dessutom fel. Så fel att DN idag går in och rättar och beklagar.

Jag är förvånad över att ingen reagerat över texten innan den blev satt och tryckt. För det kan väl ändå inte vara så att ingen kvalitetskontrollerar även krönikor. Man undrar. Krönikeformen ger möjlighet till en annan form av journalistik. En mer reflekterande och personlig framställning, där man får lov att tycka. Det är ok att tycka, men inte att ljuga och föra oss bakom ljuset. För jag tror nämligen att Nathan Shachar vet att de fakta han radar upp inte är fakta utan åsikter – och det är inte trovärdig journalistik. (För att inte tala om den stockkonservativa synen på kön han ger uttryck för i krönikan.) Dessutom i en av Sveriges största dagstidningar. Shame on you DN.

Läs krönikan i DN här (som tyvärr blivit redigerad i efterhand). Texten borde ha lämnats som den var med faktafelen rättade separat, efter artikeln.

Journalisten Nathan Shachar är vanligtvis stationerad i Jerusalem och bevakar därifrån främst Israel och Palestina. Man undrar om det går att lita på de uppgifter och reportage han lämnar därifrån? Det får mig inte minst att fundera över hur han funderar kring att kvinnor hänvisas längst bak i bussen den östra delen av Jerusalem – för mig apartheid.

Kategorier:leva med adhd Taggar:, , , ,
  1. alfapetsmamma
    11 januari 2012 kl. 16:40

    Jag – med min impulskontroll- höll alltså på att säga upp DN på fläcken! 😀

    Skönt att se att han åtminstone fått reaktioner, och sansade, välskrivna, kunniga sådana också.

    • 12 januari 2012 kl. 21:55

      alfapetsmamman: förstår precis hur du menar. Men jag är inte beredd att säga upp DN – än.

      • alfapetsmamma
        12 januari 2012 kl. 22:21

        Inte jag heller, egentligen. Jag blev bara så ställd, förbannad, förbryllad osv.

  2. et
    12 januari 2012 kl. 16:08

    Hej,
    Jag håller med – som det står nu i DN är rättlsen omöjlig att förstå..
    Skickade ett mejl till Shachar och hans chef med vetenskapliga artiklar som pekade på ADHD i Indien – misstänker att det var fler som satte kaffet i vrångstrupen då vi läste ”Indiska barn har inte ADDH” mm nonsens.

    • 12 januari 2012 kl. 21:57

      et: välkommen hit. bra att du reagerade genom att skicka mail. Nonens är ordet. Mannen och jag diskuterade inlägget. Vi kom in på liknar funderingar liknande: ”sportjournalister funderar”.

  3. H
  4. 27 januari 2012 kl. 0:02

    H. visst. Men Shachar vet ju faktiskt vad ADHD är för nåt, eftersom yngsta sonen fått diagnosen. Jag anade en hund begraven, när jag läste hans första text. DN avbön/uppföljning med verkliga fakta gav ju detta vid handen. Håller med Cissi: förnekelse.

  5. alfapetsmamma
    27 januari 2012 kl. 13:44

    Var finns avbönen? Den missade jag och skulle gärna läsa.

    Och så gillade jag Cissi Wallins inlägg också.

  6. 27 januari 2012 kl. 21:57

    alfapetsmamman: i den uppföljande artikeln där han fick uttala sig (dock utan uppföljning av svaren: bl.a kring varför sonen inte tilläts medicinera), där även vetenskapsjournalisten skrev en egen artikel. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/adhd-behandling-okar-snabbt

    • alfapetsmamma
      29 januari 2012 kl. 18:40

      Tack! Jag måste varit extra trött eller stressad den dagen, för jag missade den!

      🙂

  7. alfapetsmamma
    29 januari 2012 kl. 18:41

    Fast nu när jag läste den minns jag den… Haha! 😀

    • 30 januari 2012 kl. 0:25

      alfapetsmamman: du hajar. det var något mysko med alltihop. förnekelse och att rikta blicken åt ett annat håll…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

