Hem > leva med adhd > Hur utreder de egentligen?

Hur utreder de egentligen?

Igår publicerade Dagens Nyheter en artikel om att statistik framtagen av Socialstyrelsen som visar att barn födda sent på året diagnostiseras med ADHD i större utsträckning än barn födda tidigt på året. I artikeln säger Björn Kadesjö, överläkare i barnneuropsykiatri vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, att det kan finnas barn som missförstås ha adhd.

Idag kom en uppföljande artikel med titeln ”Ökat elevstöd ska ge färre diagnoser”. Jag är förbaskad. Vad tusan menar de? Jag förstår inte resonemanget. Antingen har man väl en medicinsk diagnos eller inte. Eller så är det fel på de som sätter diagnoserna. Det vill säga att de läkare som ger en diagnos gör det slentrianmässigt utan att utreda ordentligt. Och om så är fallet är det förfärligt och djupt olyckligt. Det gör att seriösa läkare och forskare också kommer att ses som kvacksalvare och diagnosen kommer att ses som en humbug – vilket vi vet att det redan finns de som anser.

Dessutom: för att få stöd i skolan behöver man inte ha en diagnos. Det är behovet i sig själv som styr. Så säger skollagen – så det så…

Riksförbundet Attention har så klart reagerat starkt, precis som jag.

  1. 11 maj 2012 kl. 20:26

    Hej. Jag hamnar på din blogg då och då, via andra bloggar eller sökningar på google. Du har skrivit några inlägg om ditt jobb, men jag skulle vilja läsa mer om vad du gör. Yrkesidentitet: akademiker, det säger väldigt lite. Projekt, skrivande och kontorslandskap är också väldigt luddigt. Jag menar det inte som kritik, och jag förstår om du inte vill gå in på detaljer, men jag menar bara att det skulle vara intressant om du beskriver hur du till exempel utnyttjar dina specialförmågor eller vad du gör för att inte tröttna på vissa arbetsuppgifter. Du kan ha skrivit om saken och att jag har missat det, då får du gärna länka till inlägget. Tack för en bra blogg.

    • 15 maj 2012 kl. 8:05

      magnpalm: välkommen hit. som jag skriver på sidan ”om mig och bloggen” har jag valt att vara anonym, dvs inte privat. det här betyder att jag utelämnar vissa saker, som säkert skulle öka läsvärdet. T.ex det här med mitt jobb, arbetskamrater osv. Så mycket kan jag säga om mitt jobb, att jag är en sorts informationsarbetare.

  2. 12 maj 2012 kl. 7:36

    Idioti!!!! Och jag blir arg på det här att om skolan fungerar skulle resten göra det… Man har inte bara ADHD i skolan! Det ingår ju tom i diagnosen att det ska vara i mer än en miljö som problemen visar sig.. Ja, hur tänkte dom egentligen? Jag var livrädd över att ej få en diagnos trots att jag visste kriterierna. Jag har lagt ner ALL tid på skolan och i gymnasiet då jag flyttade och blev utan familj och välbekant skolmiljö orkade jag bara skolan nästan och resten gick käpprätt åt… Så jag hade inte ens elevstöd, har en sjuksköterskeutbildning och när jag började jobba blev jag sjukskriven och har varit det 1,5 år. Mitt liv ”funkade” i skolan ganska bra, kämpade ju som ett djur förstås men bara resultaten visar sig. Visserligen med min kamp borde jag fått MVG i alla ämnen. Jag hatar mig själv som kämpade med skolan, nu efteråt. Mitt liv fungerar inte alls och jag har rätt diagnos även fast jag skälv tvivlat även efter den, pga allas syn och genom att jag ej har ”tydliga” symtom… Tryck ner oss osynliga tjejer(och killar) ännu mer i skoskaften så inte ens vi själva kan lita på vårt värde… För värdet sitter iallafall inte i skolresultaten (eller ja, alla mår väl bra av att inte misslyckas konstant). Lyssna på oss med diagnos istället, det finns människor bakom diagnoserna! Det är oroande tycker jag… Bra inlägg av dig!!

  3. 12 maj 2012 kl. 7:48

    Men, glömde.. Däremot välkomnar jag en skola som anpassar stöd till elever individuellt. Det ska inte ersätta diagnoser för de tror det är en överdiagnostisering. Men alla, dom som faktiskt inte har diagnos, ska ha hjälp. Men undrar ändå hur, då dom med stora problem och diagnos inte ens alltid får tillräcklig hjälp. Ska helt plötsligt resurser finnas nu?

  4. 02 juni 2012 kl. 0:10

    Men kan det inte vara så, precis som det mesta att det inte är antingen svart eller vit. Ex dyslexi ”finns ju inte” bland analfabeter. ADHD skulle ju inte finnas (fast det finns) om världen var anpassad efter någon med ADHD.
    Då skulle istället de utan ADHD få någon diagnos för att de inte är som de ”normala” de som har ADHD.
    Kan det inte vara så de tänker de som tror på större elevstöd, att anpassar vi världen efter de med ADHD så kanske diagnosen inte behövs (om man inte behöver medicinerna)? Har inte läst artikeln…
    Men med stöd i skolan kanske det ”spiller över” på tiden utanför skolan, hur strukturera, hur planer, hur komma i gång, hur hantera sin energinivå på bästa sätt etc.
    Kan inte många diagnoser vara ett symtom på att samhället inte riktigt fungerar, i alla fall inte för alla och då behöver samhället och inte individen ändra sig?

  5. Köpenhamn
    02 juni 2012 kl. 17:39

    Hej! Vilken intressant blogg du har, här kommer jag att läsa lite framöver! Jag är någon ungefär som du, 40 + med familj och akademiskt arbete och efter många års springande till olika läkare mm för att få hjälp med mitt mående, humöret, kaoset i huvudet, stressen, den kroniska minnesförlusten och symptomen nu kommit så långt att jag misstänker starkt att jag har ADHD och vill bli utredd. Jag har insett att jag kan inte ”skärpa mig”, gud vet att jag försökt! Jag känner verkligen igen mig. Iallafall så förstår jag att du kommer från södra Sverige och har blivit utredd privat om jag nu inte läst fel i hastigheten. Skulle du vilja berätta var du sökte hjälp? Av olika skäl vill jag söka privat, men jag är orolig för att jag ska hamna hos någon oseriös. Hoppas ok att jag frågar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

