Hem > leva med adhd > För oss som är lite speciella

För oss som är lite speciella

Jag tillhör en av de som följer Sheldon Coopers öden och äventyr i TV-serien Bing bang theory – och skrattar delvis igenkännande. Så klart är en del tillspetsat och genialt framför av Jim Parsons. Det verkar som om det blivit politiskt korrekt med karaktärer som har en eller annan diagnos. Tänker inte minst på Saga Norén i kriminaldramaserien Bron som får en uppföljare med start den 22 september. Missa inte.

En av mina favoritavsnitt i Big bang theory är där Sheldon varit uppe flera dygn i sträck för att lösa ett fysiskt teoriproblem – inget att rekommendera för någon med neuropsykiatrisk diagnos. Det slutar med att han sorterar olikfärgade bollar i ett bollhav.

  1. 10 september 2013 kl. 14:17

    Hallå hejsan!
    Jag hittade just din blogg när jag googlade om Strattera och metamina och lite sån skit 😉 Min läkare skriver licensansökan på metamina nu trots att jag inte provat Strattera – för det vägrar jag! Mina chanser att få metamina minskar givetvis pga det, speciellt nu när det är godkänt läkemedel för vuxna med ADHD. Men jag vägrar som sagt och tänker nog aldrig prova Strattera – för det första är det för mkt biverkningar jag inte är beredd att acceptera (nej alla får dem inte, men det är för lång insättningsperiod för att jag ska vara beredd att acceptera dem i ens några månader). Den andra anledningen som är den största är att jag inte är beredd att varje dag medicinera bort min adhd, med concerta och ritalin kan jag välja om jag vill vara JAG med allt vad det innebär och strunta i medicinen eller om jag behöver vara som ”folk” och sitta still under föreläsningar om bakteriologi 😛 Jag skulle aldrig vilja byta bort min adhd oavsett vad alternativet är. Min adhd är en del av mig, och den gör mig lycklig många gånger. Känslor som jag antar att alla med dessa bokstäver känner. Dock tror jag inte att läkemedelsverket tycker att det är en godkänd anledning till att ”slippa” testa. Jag sa dock till läkaren lite manipulativt att om hon skriver ansökan nu och får nej från LMV så testar jag strattera…

    Nåja, det var inte det jag skulle säga, ursäkta, det spårar lite i hjärnan när jag egentligen borde plugga till tentan i mikrobiologi jag har imorgon – det är ju så mycket mer intressant att läsa om mediciner även om man kan varenda biverkning, funktion och frisättning redan…

    Det jag skulle säga var: JA! Jag ÄLSKAR Sheldon! Okey, jag är inte riktigt lika aspig som han är, det är nämligen bara en ”parentesdiagnos” hos mig och står inte direkt i några intyg. Men OJ vad jag känner igen mig. Ett av mina favoritavsnitt är när Amy försöker bevisa och motarbeta hans OCD! Det är så sjukt roligt och igenkännande! Det jag beundrar är att de tar något så allvarligt som OCD (hemskt att leva med) och gör det riktigt roligt och underhållande men samtidigt utan att kränka. En annan sak jag gillar med TBBT är att acceptansen finns hos omgivningen, inte bara hos Howard, Leonard och Raj som själva är halvstörda utan även hos Penny som är fullständigt normal. Hon accepterar Sheldon för den han är! Okey, man kanske inte ska läsa in för mkt i en sit com, men det är ändå intressant att se.

    För övrigt blir jag lycklig när jag ser att Bron kommer tillbaka, sjukt bra serie och Sagas funktionshinder nämns aldrig rent konkret eller uttalat, det bara finns där och är. Ingen big deal! Lovely, räkna med en ny följare här som kommenterar alldeles för långt och som aldrig får hjärnan att stanna. Även om jag otroligt nog varit inne på samma spår nästan hela kommentaren… Nåja, åter till tentapluggandet (och kanske ett avsnitt av TBBT…)

    Tjohejs!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

