Hem > leva med adhd > Kunskapen om utmattning ökar

Kunskapen om utmattning ökar

Utmattningsdepression är något som drabbar många av oss med neuropsykiatrisk diagnos som ADHD och autismspektrumsyndrom. I DN publicerades nyligen en artikel som ger uppdaterad information om utmattning och hur hjärnan beter sig vid stress. Läs gärna den: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/det-har-hander-i-hjarnan-vid-stress/

 

Kategorier:leva med adhd
  1. 10 januari 2017 kl. 12:37

    Hittade hit när jag googlade ”Utbränd med ADHD” och hittade ett av dina blogginlägg från 2009. Får erkänna att det känns väldigt underligt att läsa sin egen historia, med någon annans ord.

    Jag fick min ADHD-diagnos när jag var 30 (2014). 2016 inledde jag med att bli deltidssjukskriven pga depression för att i april bli sjukskriven på heltid för Utmattningssyndrom. Nu såhär i början av 2017 kan jag se framsteg jag gjort under det gångna året, jag kan också se hur händelser som jag inte kunde styra över slog tillbaka mig till ruta 1. Tyvärr är jag för tillfället sämre än vad jag var när jag initialt blev sjukskriven.

    Men jag har bra kontakter inom vården. Min läkare uppmuntrar mig att vara så aktiv som jag kan, men då med saker som jag mår bra av (utöver sånt som är måsten som tvätt, disk, städ, barn). Jag gör lite ”jobb” på ideell basis, men enbart efter mina egna förutsättningar och vad jag vill och orkar. Det är inget krävande alls, göra ett armband som någon skall sälja eller skriva ett blogginlägg, inget jag tjänar pengar på eller gör i speciellt stor utsträckning. Men det är något jag mår bra av.

    Om du vill, orkar, har tid och lust får du mer än gärna besöka min blogg, där jag skriver väldigt öppet om min egen psykiska (o)hälsa. Jag är aktiv i perioder, när jag orkar och finner inspiration.

    Tack för din blogg!

  2. 01 mars 2017 kl. 22:44

    Tack för ditt inlägg.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

