Hem > leva med adhd > Petter har fått ADHD-diagnos

Petter har fått ADHD-diagnos

Ytterligare en för många välbekant person berättar nu om sin ADHD, nämligen artisten och rapparen Petter. I artikeln (här återgiven bitvis i Aftonbladet) berättar han t.ex om hur han minutiöst organiserat sitt liv hitintills – något jag mycket väl känner igen mig i. Eftersom vi har så dåligt arbetsminne och är mycket impulsiva, måste vi genom olika strategier organisera och planera upp tillvaron genom olika komihågsystem, för att komma i mål. Jag körde med skrivna minnes- och checklistor (som aldrig tog slut). Jag skapade också små högar av grejer (som när jag passaerade dem skulle påminna mig om att detta ska du göra). Men det här senare var en helt omdeveten sak. Till sist blev det här för jobbigt. Tillsammans med den ständiga turbofarten blev det här för mycket och jag sökte hjälp.

Så här beskriver Petter i Aftonbladet vad som händer om han inte systematiserar och organiserar (vilket till sist kan bli ett tvångsbeteende):

”Följer han inte sin mallade tillvaro påverkar det hans välbefinnande.

– Då mår jag jävligt dåligt. Jag måste organisera min dag på det sättet. Fem minuter till det, tio minuter det. Jag har hela mina dagar planerade så, säger Petter.”

Välkommen i sällskapet, Petter!

Läs Petters krönika på Specialpedagogiska myndighetens sida.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar