Hem > leva med adhd > My, myself and I – att leva med bokstavsdiagnoser

My, myself and I – att leva med bokstavsdiagnoser

Nyhetstokig som jag är, alltid på jakt efter intressanta artiklar, hittade jag en om Bodil Carlsson i Gotlands Tidningar signerad journalisten Magnus Ihreskog. I denna berättar Bodil 22 år och boende i Visby om hur det är att leva med ADHD- och autismdiagnos: ”jag ser mig som tre delar. Det är jag, det är autismen och det är ADHD:n. Psykologer förstår inte vad jag menar när jag säger så, men jag kan rätt mycket särskilja de tre.” Jag förstår absolut.

I artikeln säger Bodil något annat som jag väl känner igen: att ADHD:n och autismen liksom slåss mot varandra inuti hennes huvud. Man får så klart akta sig för att tolka detta bokstavligt. Jag förstår kampen hon menar. Den studsande, utåtriktade, ”full i fan”-ADHD-personligheten står i bjärt kontrast mot de inåtvända och asociala ”lämna-mig-ifred”-autismen. Men jag kan också säga att fördelen med att fått båda delarna är att de olika beteendesidorna kompletterar varandra.

Var för sig tror jag att det hade varit besvärligare i livet för mig. Speciellt ADHD:n har varit en stor tillgång på rätt plats i livet.  Den har varit en enorm drivkraft och källa till kreativitet, snabbt tankeflöde, associationsrikedom och mycket annat. I det sociala samspelet med andra är autismdragen en stor black om foten: att förstå andra och vad de egentligen vill. Att behöva hålla på med uppvärmningsfraser och sociala ritualer innan man kan komma fram till pudelns kärna. Frustrerande! Och att kunna hantera plötsligt och oväntat besök: folk som ska kliva in i mig, min bubbla och mitt huvud, utan förberedelser och någon form av ansats. Huj! Att klara detta utan att någon märker vad som händer i mig går att träna upp, men jag har bättre och sämre dagar trots att jag tränat hela mitt liv med hjälp av en nackflåsande ADHD. Och ni kan inte ana vad en ADHD-personlighet kan tillföra förälskelse. Vilken boost. Man blir magnetisk och sprakar som ett tomtebloss minst sagt.

här skrev jag för ungefär ett år sedan, om att ha de här två sidorna inom sig och hur de kan komplettera varandra. T.ex i pluggsammanhang.

Här är hela intervjun med Bodil.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar